۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۲, پنجشنبه

وضعیت آزادی مذهب در ایران نگران کننده است

کمیسیون آزادی مذهب ایالات متحده در گزارش سالانه خود که در ماه آوریل 2013 انتشار یافته است، ایران را در گروه کشورهایی که وضعیت آزادی مذهبی در آن نگران کننده است قرار داد. در این گزارش من اشاره به نام و شرح وضعیت تعدادی از شهروندان ایرانی که به علت عقاید و یا فعالیت های مذهبی بازداشت، زندانی و یا ناپدید شده اند، صراحتا بیان شده است که این لیست تنها بخش کوچکی از تعداد بازداشت شدگان، زندانیان و یا ناپدید شدگان را در بر می گیرد.
در این گزارش علاوه بر اقلیت های مذهبی در ایران، به شرح سرکوب و فشارها بر مسلمانان شیعه که اکثریت مذهبی کشور را شامل می شوند، نیز اشاره شده است. این عده از زندانیان شیعه علیرغم استفاده از ساده ترین حقوق بین المللی خود یعنی آزادی بیان، اندیشه، عقیده و مذهب با اتهاماتی مانند توهین به اسلام، انتقاد از جمهوری اسلامی، انتشار مطالب مغایر با شئونات اسلامی و  حتی محاربه با خدا مواجه شده و به حبس های سنگین و یا حتی مجازات اعدام محکوم شده اند که گزارش اعدام حدود 20 نفر تایید شده است. در این میان به طور ویژه به وضعیت زندانی عقیدتی و آزادیخواه آقای سید حسین کاظمینی بروجردی اشاره شده است که از ماه اکتبر 2006 به علت دفاع از نظریه جدایی دین از حکومت و دفاع از حقوق اقلیت های مذهبی همانند مسلمانان شیعه بازداشت و بدون هیچ گونه جرمی زندانی می باشد.
وی به همراه 17 تن از هوادارانش با اتهامات جعلی مانند دشمنی با خدا و تبلیغ علیه رژیم محاکمه و به مرگ محکوم گردیدند. لیکن پس از دادگاه استیناف، مجازات مرگ به حبس های تغییر یافت و آیت الله بروجردی به 11 سال زندان محکوم گردید. ایشان اکنون همچنان زندانی است و حکومت وی را از انجام فعالیت های مذهبی محروم کرده و خانه و اموال او را مصادره نموده است.
بر اساس گزارش ها، وضعیت جسمی و سلامتی آیت الله بروجردی به علت بدرفتاری و شکنجه در زندان رو به وخامت می رود و ایشان از ناراحتی های جسمی و روانی رنج می برد.

در ادامه این گزارش، به دلیل نقض سیستماتیک، آشکار و مکرر آزادی مذهبی شهروندان و سرکوب مداوم آنها، از دولت آمریکا خواسته شده است که ضمن همکاری تنگاتنگ با متحدان اروپایی و سایر هم پیمانان خود در راستای فشار به حکومت ایران از طریق وکلا، دیپلماسی و تحریم های هدفمند، رژیم ایران را وادار سازند نقض حقوق بشر و آزادی مذهبی را متوقف سازد. همچنین دولت آمریکا باید مطمئن شود که مساله آزادی مذهب و عقیده و همچنین حقوق بشر جزو سرفصل های تمام مذاکرات بین المللی دوطرفه و چندطرفه با رژیم ایران باشد که از جمله باید حکومت ایران روحانی شیعه آیت الله کاظمینی بروجردی و هوادارانش و همچنین سایر مسلمانان مخالف مانند صوفی ها و آنان که به خاطر عقیده شان زندانی هستند را آزاد نماید.

هیچ نظری موجود نیست: