۱۳۸۶ مرداد ۴, پنجشنبه

اتهامات روزنامه ي كيهان به مدافعين حقوق بشر

روزنامه‌ی رسالت با استناد به روزنامه‌ی کیهان، شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و برنده‌ی جایزه نوبل صلح را نیز به شرکت در پروژه‌ی " براندازی نرم" متهم کرد • مصاحبه با شیرین عبادی در مورد این اتهام

شیرین عباد‌ی در مصاحبه با دویچه وله در مورد مطالب رسانه‌های نزدیک به حاکمیت گفت، بار اول نیست که این‌گونه روزنامه‌ها به وی "و سایر مدافعین حقوق بشر اتهامات بی اساس می‌زنند". او می‌گوید، از آنجا که هیچ شکایتی علیه کیهان تاکنون راه به جایی نبرده، "بنابراین افکار عمومی را به قضاوت می‌طلبم". عبادی تأکید می‌کند که به هیچ حزب سیاسی‌ای وابسته نیست و "قصد ورود در حاکمیت را در هیچ رژیمی" نخواهد داشت. وی معتقد است، کسانی از این می‌ترسند که روزی او نامزد نمایندگی مجلس شود و "به همین خاطر از همین الآن شروع به شایعه‌پراکنی کرده‌اند".

دویچه وله: خانم عبادی، روزنامه رسالت با استناد به روزنامه کیهان نوشته که خانم شیرین عبادی یکی از متهمین پروژه " براندازی نرم" است. پاسخ شما به این اتهام چیست؟

شیرین عبادی: بار اول نیست که روزنامه کیهان و روزنامه‌های همفکر روزنامه کیهان اتهامات بی‌اساسی را نسبت به من و سایر مدافعین حقوق بشر عنوان می‌کنند و متاسفانه از آنجا که سابقه دادرسی‌هایی که بر علیه روزنامه کیهان وجود داشته نشان داده که هیچ نوع شکایت حقوقی راه بجایی نمی‌برد، بنابراین من به جای وقت صرف کردن در راهروهای دادگستری، که می‌دانم بی‌نتیجه خواهد بود، افکار عمومی را به قضاوت می‌طلبم تا در مورد کارهای این روزنامه و اینکه چگونه بی‌پروا برخلاف قانون عمل می‌کند قضاوت کنند. من بارها و بارها گفته‌ام که وابسته به هیچ حزب سیاسی نیستم و قصد ورود در حاکمیت را در هیچ رژیمی نخواهم داشت. اما این حرفی است که مورد باور بعضی‌ها، از جمله روزنامه کیهان، نیست و به همین دلیل با واهمه از اینکه مبادا من روزی هوس بکنم به عنوان نماینده مجلس خودم را داوطلب بکنم، از الان شروع به شایعه‌پراکنی کرده‌اند. این همان روزنامه‌ای است که مرا متهم کرده بود از طبقه چهاردهم “میلاد“ با طناب آویزان شده‌ام که به ملاقات موکل خودم آقای گنجی بروم و بعدا با تکذیب همسر آقای گنجی و خود آقای گنجی و سایر افرادی که همراه من بودند حقیقت برملا شد. من بیشتر از این نمی‌خواهم در این زمینه صحبت کنم، زیرا صرف توجه به اینگونه مطالب در حقیقت بها دادن به دروغ‌هایی است که پایه و اساسی ندارد.

دویچه وله : اما من ممکن است از شما بپرسم که به نظر شما کیهان این مسائل را برای چه به این صورت مطرح می‌کند؟

شيرين عبادي : این سؤالی است که مسؤولین کیهان بایستی پاسخ بدهند که چرا مدافعین حقوق بشر و هر کس که در ایران صحبت از دمکراسی و آزادی و برابری می‌کند، چنین مورد هجمه خلاف قانون و خلاف اخلاق قرار می‌گیرد.

دویچه وله : شما اشاره کردید که شکایت علیه آنچه که کیهان گاهی انتشار می‌دهد راه به جایی نمی‌برد. چرا در ایران نهادی نیست که کیهان را مورد مؤاخذه قرار بدهد؟

شيرين عبادي : این سؤالی است که من بارها و بارها از خودم کرده‌ام. چگونه است که ما حکومت عدل علی را الگوی خود قرار داده‌ایم، اما دادگستری ما بدین صورت عمل می‌کند که عده‌ای همواره از مصونیتهای قضایی استفاده می‌کنند. این چگونه است که در ازای یک اعتراض ساده سیاسی دانشجویان الان تعدادی از آنها در بند ۲۰۹ در سلول انفرادی هستند؟ این چگونه است که من با مراجعات متعدد و مکرر هنوز نتوانسته‌ام موکل خودم خانم هاله اسفندیاری را ببینم؟ این چگونه است که وقتی یک زنی عنوان می‌کند که من دوست ندارم سرم هوو بیاید در دادگاه انقلاب متهم به اقدام علیه امنیت ملی می‌شود و به حبس و شلاق محکوم می‌شود؟ این سؤالی است که من هم بارها از خود کرده‌ام.

دویچه وله : با وصف اینکه کسانی که به فعالیتهای حقوق بشری شما آشنا هستند، چنین اتهامهایی را باور نمی‌کنند، فکر می‌کنید باز خطری شما را تهدید می‌کند؟

شیرین عبادی: اصولا هر کس که برای حقوق بشر و دمکراسی فعالیت بکند در معرض خطر است، چه در ایران و چه در همه جای دنیا. متاسفانه حکومتها مدافعین حقوق بشر را تحمل نمی‌کنند. فراموش نکنیم آقای سلطانی (از بنیانگذاران کانون مدافعان حقوق بشر ایران) حدود یک سال و نیم قبل بود که به زندان رفتند، ۷ ماه تمام در سلول انفرادی بودند و خوشبختانه روسفید بیرون آمدند. در روز دوم دستگیری ایشان مقامات قضایی اعلام کردند که اتهام ایشان جاسوسی است. و حال اینکه ایشان تبرئه شد. چه کسی باید پاسخگو باشد که روزنامه کیهان و مقامات قضایی یک وکیل سرشناس و پاکدامن دادگستری را جاسوس خوانده و دادگاه او را از اتهام تبرئه کرده است.

دويچه وله : خانم عبادی، نظرتان در مورد عملکرد روزنامه کیهان روزنامه رسالت به هرحال چیست؟

شيرين عبادي : من غیر از اظهار تاسف صحبت دیگری ندارم.

**************************************
در ضمن يادآور مي شويم كه اين روزنامه ( كيهان ) در مورخه 31 تبرماه 1386 روز يكشنبه به نشر اكاذيبي تحت عنوان « اعترافات حسين كاظميني بروجردي اقدام نموده است » اينجا ببينيد

هیچ نظری موجود نیست: