۱۳۹۶ دی ۲, شنبه

پیام آقای بروجردی برای کریسمس

عرض ارادت و ادب به ساحت مقدس برگزیده خدا در زمین، عیسی مسیح
سلام بر عیسی مسیح؛
 ای روح ناشناخته دوستت دارم، من مسیحی نیستم، ولی عیسی مسیح را در اعماق جانم درک می کنم. تعظیم می کنم بر پیام آوری که همت بر نجات بشریت داشت. چگونه می توان او را در جراحی جهان از زشتیها و پلیدی ها فراموش کرد! آن طبیب بی مثال برای معرفی ذات اقدس کبریایی حیات را در نظر گرفت نه ممات را؛ حرمت به بشریت داد و با نوازش آنها محبت فرمانروای هستی را به آنها تزریق کرد. بر تو ای یگانه عالم، تکریم جاودانه دارم که هرگز شمشیر بدست نگرفتی و یک دین منهای خشونت را طالع کردی. تو آمدی تا مردگان را زنده کنی نه زندگان را بکشی، یک چنین امتیاری مختص توست. در ارزیابی ادیان و مذاهب آسمانی، تو ستاره ای، تو تکنوازی، من تو را به عنوان پیامبرم قبول ندارم، تو را آموزگار خود می دانم، تو را قطب نما می دانم. تو هرگز دین را با دنیا مخلوط نکردی، تو مربی منی، تو در فکر جهان خوارگی نبودی، تو برای خودت خانه نساختی تا برای جهان خانه امن بسازی. مستقر در یک شهر و دیار نشدی تا آنکه مجموعه بشریت را با آن نور ازل و ابد که مدیریت گیتی را بدست دارد متصل کنی.
 ای عیسی مسیح؛ کسی تو را نمی شناسد، آنچه که تو آوردی همه لبخند های پنهان عالم بود. من به تو به عنوان مرجع دینی نگاه نمی کنم، تو را فراتر می بینم، تو ادبیات مسالمت آمیز را از پروردگاری به زمین آوردی که بنده نواز است. تو فرهنگی را اشاعه دادی که در آن رحم و مروت و انصاف و وجدان و عدالت و شرف و فضیلت حاکم است. ای روح خدا؛ تو را دوست دارم، از زندگی تو برگرفتم آنچه را که نیاز داشتم تا توحید اصیل را بدست بیاورم. از زندگی تو برگرفتم آنچه را که حقیقت پرستش بود، گرچه به نام تو در طول تاریخ گذشته جنایات بسیار شد، همانطوری که به نام همه انبیاء شد. دولت های بسیاری به نام تو ستم کردند ولی تو آفتابی بودی که هرگز زیر ابر مشتبهات قرار نمی گرفتی، تو را به عنوان یک الگو می پذیرم، تو را به عنوان یک اسوه پذیرفتم، تو فراموش شدنی نیستی. ما نگاه به جنگ های صلیبی در قرون وسطی نمی کنیم، تو هرگز آلوده نمی شوی، تو پاک ترین پاکانی، تو به ما آموختی که انسان مظلوم آفرینش است، به خاطر همین، به ما گفتی که با گرفتار، برخوردی ملاطفت بار کنید، اگر بر ما سیلی زد، برای تخلیه عقده هایش، روی دیگر خود را به او بنمایانیم!
 تو در دل تاریخ جای داری، تو برای همیشه آن خدای واقعی را که بنده اش را در آغوش مهرش آورده به ما نشان دادی. تو متصل به ذاتی و هرگزعروجت به آسمان، بین ما و تو فاصله نیانداخته است.
 تو از آسمان ما را هدایت می کنی، تو از آسمان به ما انرژی انسان بودن می دهی. 
حسین بروجردی

دسامبر 2017    

هیچ نظری موجود نیست: