۱۳۹۵ اردیبهشت ۸, چهارشنبه

کارشناسان حقوقی سازمان ملل: عدم درمان پزشکی زندانیان سیاسی ایران قابل قبول نیست

ژنو (26 آوریل 2016)- امروز گروهی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد هشدار دادند که ده ها تن از زندانیان سیاسی ایران شامل فعالان برجسته حقوق بشر، وکلا و کنشگران سیاسی سرشناس، به علت شرایط جسمی رو به وخامت آنها در آستانه خطر مرگ قرار گرفته اند و مقامات ایران به طور پیوسته از درمان پزشکی آنها جلوگیری می کنند.
کارشناسان می گویند: "شرایط  تعدادی از زندانیان عقیدتی که دچار بیماری های جسمی هستند در اثر حبس طولانی مدت و خودداری مکرر رژیم از دسترسی آنها به امکانات پزشکی، دارو و درمان فوری، روز به روز بدتر می شود. عدم درمان، شکنجه های جسمی و همچنین ازدحام ناشی از تعداد بیشمار زندانیان در زندان ها و از طرفی حبس در سلول های انفرادی و سایر اشکال شکنجه، زندانیان را در معرض خطر آسیب های جدی و مرگ قرار داده است." در یک کلام این کارشناسان گفته اند:"متاسفانه وضعیت زندان های ایران با چنین تراژدی هایی بیگانه نیست و اگر مقامات رژیم درمان مناسب را برای زندانیان فراهم می کردند، چنین فحایعی قابل پیشگیری بود."  
کارشناسان سازمان ملل متحد در گزارش خود وضعیت بحرانی چند تن از زندانیان را برجسته کرده اند که از جمله آنها فعالان سیاسی شامل آقایان محمد حسین رفیعی فرنود، کمال فروغی، فعال حقوق بشر زندانی خانم نرگس محمدی، وکیل زندانی آقای عبدالفتاح سلطانی، وبلاگ نویس آقای حسین رونقی ملکی، و چهره سرشناس مذهبی آقای سید حسین کاظمینی بروجردی و همچنین فیزیکدان علوم لیزر آقای امید کوکبی می باشند.
آقای کوکبی در ژانویه 2011 پس از اتمام تحصیلاتش در ایالات متحده در هنگام بازگشت به ایران دستگیر شد و اکنون در حال گذراندن دوره حبس ده ساله خود است که به اتهام "ارتباط با دولت متخاصم" به آن محکوم شده بود. او دچار سرطان کلیه شده و اخیرا کلیه راست وی را از بدنش خارج ساخته اند، این رویداد تلخ می توانست با دسترسی منظم و مناسب به درمان پزشکی در مراحل قبل قابل پیشگیری باشد. در مواردی که شرایط بحرانی مانند وضعیت دکتر امید کوکبی پیش آید و رژیم مجبور به انتقال وی به بیمارستان گردد، او را به تخت بیمارستان به زنجیر می کشند!
کارشناسان تاکید نموده اند که "وضعیت این زندانیان و بی توجهی پیوسته مقامات رژیم به شرایط آنها کاملا غیر قابل قبول است، به ویژه با در نظر گرفتن این که بر اساس گزارش های موجود همه این زندانیان فقط و فقط به دلیل تلاش های صلح آمیز در بهره گیری از آزادی های اساسی و حقوقشان، بازداشت و حبس شده اند."
کارشناسان در ادامه اظهار داشته اند: "ما مقامات رژیم را ترغیب می کنیم که آقای امید کوکبی و سایر زندانیان سیاسی را آزاد کرده و یا زمینه های دسترسی به درمان و حقوق انسانی شان را برای آنها فراهم آورند تا اطمینان حاصل شود که این زندانیان پس از رسیدگی پزشکی در سلامتی کامل باشند."
کارشناسان حقوق بشر به حکومت ایران یادآوری کرده اند که به الزامات و تعهدات خود تحت استانداردهای بین المللی پایبند باشد که در آن بر احترام به حقوق زندانیان از جمله حق آنها برای داشتن سلامتی و دسترسی به درمان تاکید شده است. آنها تاکید کرده اند که "فراهم نساختن درمان پزشکی برای زندانیان، در واقع نقض تعهدات بین المللی  ایران در رعایت حقوق بشر و استانداردهای حقوق شهروندی می باشد."
به عنوان یک نتیجه، کارشناسان حقوق بشر در پایان گفته اند "ما برای چندمین بار توجه مقامات ایران را به رسیدگی به درمان زندانیان و شرایط غیر استاندارد زندان ها جلب می کنیم و اصرار داریم که تغییر و تحول کلی در وضعیت زندان ها به وجود آورند. ما متاسفیم که حکومت تاکنون به چنین درخواست هایی بی توجهی کرده و اقدامات لازم را به عمل نیاورده است."
کارشناسان:
آقای دکتر احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه وضعیت حقوق بشر ایران
آقای دانیوس پوراس، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه حقوق انسان ها در بهره گیری از بالاترین استانداردهای سلامت جسمی و روانی
آقای خوان مندز، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه شکنجه و سایر مجازات های وحشیانه و غیر انسانی
آقای مانیا کیای، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه حقوق انسان ها در دسترسی به آزادی تشکیل انجمن ها و اجتماعات
آقای سئونگ فیل هنگ، گزارشگر ارشد سازمان ملل متحد و رییس گروه کاری مربوط به بازداشت های خودسرانه

هیچ نظری موجود نیست: