۱۳۸۸ بهمن ۲۹, پنجشنبه

آیت الله بروجردی را آزاد کنید


ربکا ویتونسکی ( روزنامه نگار و فعال حقوق بشر )
من به همراه یکی از دوستان آزادیخواهم که در امریکا است، به اینکه چگونه رژیم اسلامی سعی دارد آیت الله بروجردی را پیش از سقوط حکومتش از بین ببرد، گفتگو می کردیم. هدف از این نوشته توجه به مسئله آیت الله بروجردی و تشویق تمامی ایرانیان طرفداران دموکراسی به حمایت از ایشان است. آیت الله سید حسین بروجردی به حمایت از نظریه جدایی دین از سیاست شناخته شده است. وی در سال 1994 با ابراز مخالفتش درباره اداره حکومت بدست روحانیون کارش را آغاز کرد. وی با تئوری ولایت فقیه یا ایده آیت الله خمینی مبنی بر اینکه حکومت اسلامی بایستی توسط یک روحانی - فقیه اداره شود، مخالف بود. به طور کلی وی مخالف ظلم و ستمی است که رژیم اسلامی بر اساس آن بنا شده است.
آیت الله بروجردی اعتقاد دارد که این رژیم بر اساس بدعت و بر پایه برداشتی خشن از مذهب تشیع و اسلام است. در عوض وی پایبند به اسلام و تشیعی است که در آن روحانیون پس از آغاز غیبت امام دوازدهم، اجازه مشارکت در امور حکومتی را ندارند. وی معتقد است که تفسیر سرکوبگرانه رژیم از اسلام باعث شده است تا ایرانیان بیشماری با اسلام مخالفت کنند. وی ازبرگزاری رفراندوم حمایت می کند تا بدین وسیله مردم ایران به طور آزادانه و صلح طلبانه بتوانند رژیم را حذف کرده و یک حکومت مبتنی بر دموکراسی و سکولار جایگزینش نمایند. خواندن عقاید دلسوزانه او حتی برای ایرانیان غیر مسلمان اعم از مسیحی و زردشتی هم بسیار ارزشمند است.
در سال 2002 پدر ایشان، جناب آیت الله محمد علی بروجردی به طرز مشکوکی در بیمارستان تهران درگذشت و مسجد وی توسط رژیم ایران مصادره گردید. از زمان به قدرت رسیدن احمدی نژاد فشارها بر آیت الله بروجردی تشدید یافت. در اکتبر 2006 وی به همراه بیش از هزار تن از هوادارانش که برای حفاظت از او در اطراف خانه اش تجمع نموده بودند، دستگیر شد. رژیم 172 زن و 225 مرد از آنان را در زندان نگاه داشت.
وی در ابتدا با حکم دادگاه ویژه روحانیت به اعدام محکوم شد اما به دلیل فشارهای بین المللی این حکم به 11 سال زندان که 10 سال از آن زندان در تبعید ( شهر یزد ) است تقلیل یافت. وی اکنون در یک سلول انفرادی در زندان اوین نگهداری می شود و جهت مداوای بیماری های قلبی، تنفسی و ریوی و مشکلات بینایی اش از مراقبت های پزشکی مربوطه محروم است. وی در این مدت 40 کیلو وزن کم کرده است. همچنین دکتر حسام فیروزی پزشک وی نیز بازداشت شده است.
مادر آیت الله بروجردی نیز در سال2006 بازداشت شد و به دلیل نگرانی های وی در مورد اسارت فرزندش در سال 2006 در مدت کوتاهی بعد از آزادی از زندان درگذشت. به آیت الله بروجردی اجازه عیادت از مادر و شرکت در مراسم خاکسپاری داده نشد. پسر ارشد آیت الله بروجردی و دو فرزند دیگرش نیز بازداشت شدند. همسرش نیز به سلول او آورده شد و در مقابل او مورد تجاوز قرار گرفت.
اسنادی که من از هوادارانش دریافت نمودم بسیار غم انگیز بوده و نشان می دهد که زندگی وی در خطر است. متاسفانه واضح است که تا هنگامی که این رژیم در قدرت است، ایشان آزاد نخواهد شد. اما به اقدام های فوری جهت توجه به مساله ایشان و زنده نگهداشتن وی تا زمان سقوط رژیم نیاز است.
رژیم، آیت الله بروجردی را برای اهداف خاصی مورد شکنجه قرار می دهد. شکنجه وحشیانه وی سبب صدمه دیدن اندام های حیاتی اش شده است. رژیم همچنین در 13 دسامبر 2009 هنگامی که جهت تماس با خانواده اش به سمت باجه تلفن می رفت با انداختن یک بلوک سیمانی که درست کنار پای او به زمین افتاد، قصد جان وی را داشت. در 21 دسامبر 2009 آیت الله بروجردی از طبقه دوم تخت خواب به زمین افتاد و پایش زخمی و کبود شد. در13 ژانویه 2010 رژیم یک مشاجره ساختگی بین آیت الله بروجردی و دیگر زندانیان ترتیب داد. آیت الله بروجردی برای اعتراض به این اقدام، تهدید به اعتصاب غذا نمود. علاوه بر آن از ابتدای 31 دسامبر 2009 رژیم آیت الله بروجردی را از دسترسی به تلفن محروم کرده است.
همچنین رژیم شرایط سخت و غیر قابل تحملی را برای سایر روحانیان در زندان اوین بوجود آورده است. مانند گرسنه نگه داشتن آنان با دادن غذایی بسیار ناچیز که عبارت است از هر چهار زندانی دو قرص نان، یک عدد چای کیسه ای و یک وعده غذا که حتی برای یک زندانی هم ناکافی است. در21 ژانویه 2010 سیستم گرمایشی و آب گرم بند ویژه روحانیت زندان اوین قطع شد ومسؤلین زندان، زندانیان را مجبور به استفاده آب سرد جهت استحمام در سرمای زمستان نمودند.
من از تمامی ایرانیان طرفدار دموکراسی و سکولار می خواهم که از آیت الله بروجردی حمایت کرده و برای آزادی او فراخوان دهند. برای تمامی ایرانیان آزادیخواه سکولار لازم است که روحانیونی همانند آیت الله بروجردی را که تحت آزار و اذیت رژیم قرار دارند، به رسمیت بشناسند. غیر منصفانه است که ایرانیان آزادیخواه سکولار مسئله آیت الله بروجردی را به دلیل روحانی بودن وی نادیده بگیرند!
لینک مربوطه :
http://persiafreedomusa.blogspot.com/2010/02/free-ayatollah-boroujerdi.html

۴ نظر:

راضیه گفت...

جهان با واقعیت جمهوری اسلامی آشنا شده و حنایی این این رژیم دیگر رنگی ندارد

هم نفس گفت...

با تشكر فراوان از اين بانوي آزاديخواه كه از كسي دفاع مي كند كه بخاطر افشاي ظلم و سر دادن نداي آزادي در ايران و در شكنجه گاه اوين تحت ظلم و ستم قرار گرفته است.

محمد علی گفت...

گام اول در دفاع از حقوق بشر دور شدن از تعصبات و دسته بندیهای سیاسی و گروهی است که این خانم به نظر من به خوبی به آن اشاره کرده است

خسته از ستم گفت...

سلام ودرود بر تمام وجدانهای بیدار