۱۳۸۷ آذر ۲۹, جمعه

اشاعه انديشه هاي صلح طلبانه آيت الله بروجردي
در زندان نظامي يزد

نگرش صلح طلبانه آیت الله بروجردی نسبت به ادیان مختلف از جمله آیین یهود باعث گرديده است كه ايشان یهودیان سراسر دنیا را برادران دینی مسلمانان قلمداد كند. با توجه به این که قوم یهود از نسل حضرت اسحاق پيامبر و مسلمانان از نسل حضرت اسماعیل پيامبر هستند و آن دو بزرگوار فرزندان حضرت ابراهیم پيامبر می باشند، لذا ايشان، هر گونه تنش و درگیری ميان اين دو دين الهي را ضربه به اصل خویش و جدایی از ریشه ها ميداند. ايشان طي مصاحبه اي در زندان اوين اعلام ميدارد : هر آیینی که آدمی را اصلاح کند و او را از مظاهر حیوانی دور نماید و احساس پاکش را تشدید گرداند، مورد تأیید من است . هر دینی که فطرت بشری را به آزادگی و عدالت برساند و توحش و خشونت را از او سلب گرداند ، اعتقادی نیکو و محترم است . دیدگاه روشنفکرانه ایشان نسبت به ساير ادیان، بگونه اي است که هم اكنون حتی در زندان نظامي يزد، ايشان زندانیان معتقد به آئين بهایی که از سوی دیگر زندانیان، مطرود واقع می شوند را با کمال میل و دوستانه می پذیرد. گفتنی است در اثر چنين نگرش مسالمت آميزي ، در حال حاضر دوستی محکمی بین ایشان و یک هموطن بهایی در زندان یزد به نام آقای مهران بندی به وجود آمده است. تنها جرم این هموطن در بند، تبلیغ دین بهاییت بوده که حکم صادره برای وی 3 سال حبس می باشد.
آیت الله بروجردی در برابر ملامت مسئولین زندان که از ایشان بازخواست کرده اند چرا ایشان به عنوان یک روحانی شیعه از یک بهایی دفاع می کنند، پاسخ داده اند که : تنها جرم وی پایبندی به دین خود بوده و در این رابطه آزادی و امنیت کسی را پایمال نکرده است. او تنها یک مبلغ دینی است، همان گونه که بنده نیز مبلغ دین خود بوده ام و به حریم اعتقادی کسی رخنه و نفوذ نکرده و کسی را مجبور به پذيرش معتقدات ديني خود نساخته ام. چگونه می توان انسان بی گناهی چون او را از جرگه انسانیت خارج کرد؟! برغم تمامي ناملايمات وارده بر من، اينجانب او را مشتاقانه به دوستی و همنشینی گرفته ام.
آيت الله بروجردي اعتقاد دارد كه باید دوستی و اتحاد و تفاهم بین همه انسانهای روی زمین، ایجاد شود و هر ملّتی با آئین و روش خود، به تکامل و ترقی برسد.

۱۲ نظر:

ناشناس گفت...

به واقع این یک دیدگاهیست انسان دوستانه که بر اساس فرموده پیامبر ان اکرمکم عند الله اتقاکمم می باشد که پرهیزکارترین شما باتقوا ترین شما است.

ناشناس گفت...

با سلام
اگر حکام ولایت فقیه عقل و انصاف داشتند می دانستند که بهترین راه تبلیغ برای اسلام اصیل رفتار و خلق نیکو است یعنی همان روشی راه و منش ائمه بوده و در فرزند بیست و هفتم امام سجاد تبلور پیدا کرده است.

ناشناس گفت...

پیامبر اکرم فرمودند : من مبعوث گردیده ام برای اشاعه مکارم اخلاق. و این هم دلیلی بر حقانیت یک زاده رسول خدایعنی هیچکس در هیچ دین و مذهبی از ایشان آزار نمی بیند و سرزنش نمی شنود

ناشناس گفت...

حقا که اوست فرزند خلف رسول الله و نا آن مدعیان سیادت که بویی از رایحه خوش خوش خلقی رسول خدا به مشامشان نرسیده و لحظه ای نمی توانند مخالف خود را تحمل کنند. در اینگونه لحظات است که ماهیت افراد نمایان میشود.

ناشناس گفت...

این که موضوع عجیبی نیست ، اگر غیر از این اتفاق می افتاد باید تعجب میکردیم . ایشان منادی صلح و دوستی هستند و صلح و دوستی شامل همه میشود و مذهب نمی شناسد . ایشان از نسل امامانی هستند که همه مردم از هر قشر و گرایشی را مورد تفقد و دستگیری قرار میدادند و بهترین راه تبلیغ دین حنیف را خوش رفتاری و کمک به انسان منحرف فکری می دانستند . پس چنین رفتاری از چنین شخصیتی تعجب براگیز نیست .

ناشناس گفت...

با سلام

از زمانی که خبرهای آیت الله بروجردی به گوش رسید هر روز شاهد عملکردهای جالب ایشان بودم که کمتر در تمام عمرم مشاهده کرده ام و بسیار جای تفکر دارد زیراایشان انسان را بیشتر به انسانیت نزدیک می کند

ناشناس گفت...

به واقع اگر همه ما به این گونه پیش رویم آیا همه جا را دوستی و مودت نخواهد گرفت ؟ از خداوند آرزوی موفقیت برای ایشان دارم و امیدوارم که روزی برسد که همه ما بتوانیم چنین راهی را پیشه کنیم .

ناشناس گفت...

اشاعه چنین انديشه هاي صلح طلبانه در دنیا می تواند بهترین روش برای برقراری صلح و آرامش در جهان باشد و کاملاً به این نظریه اعتقاد دارم که باید دوستی و اتحاد و تفاهم بین همه انسانهای روی زمین بوجود آید و وقتی هر مکتبی آزادانه بتواند عقاید خود را ترویج دهد افراد نیز سعی می کنند کامل ترین و جامع ترین را برای ترقی خود انتخاب نمایند.

ناشناس گفت...

صلح و دفاع از آزادگی دیانت نمی شناسد ما همه انسانیم بهایی و غیر بهایی نداریم . در مرحله اول ما باید ایمان بیاوریم که مخلوق یک خداییم و شعارش مهرورزی و احترام به هم نوع است. واقعاً رفتار ایت الله بروجردی بشر دوستانه و بدون تبعیض است. من بعنوان یک هموطن ایشان را مورد ستایش قرار میدهم و خداوند برای خانه ایشان صبر و استقامت طلب می کنم.

ناشناس گفت...

بله همانطور که آیت الله بروجردی می فرمایند نزدیکترین افراد به دمسلمانان یهودیان بودند و اینک 30 سال است که رزیم بین این دو قوم برادر اختلاف انداخته و چه زیبا آیت الله بروجردی به این مسئله اشاره می کند که نشانه درک بالای ایشان و اندیشه صلح و احترام به ادیان است.

Unknown گفت...

با درود
خواسته بشر صلح و آزاديست. كه در طول تاريخ همواره از او دريغ شده در اين عصر كه ديگر نشاني از صلح و عدالت ديده نميشود، آيت الله بروجردي با اشاعه اين ديدگاه بشردوستانه حتي در زندان به ما ميفهماند كه هنوز هستند كساني كه از خلق نيكوي انساندوستي و آزادگي برخوردارند. با تشكر

Unknown گفت...

با سلام
حكومت ايران در اين 30سال به همه دنيا فهمانده كه جز ادعا هيچ ندارد. فقط براي بقاي عوامل حكومت و ‍زيردستانشان تلاش ميكند و در اين راه همه را به دلايل واهي سركوب و نابود ميكند. همه جا دم از حقوق بشر ميزند ولي در ايران كوچكترين نشاني از رعايت حقوق بشر نيست