۱۳۹۳ شهریور ۲۷, پنجشنبه

سخنرانی دکتر رویا عراقی در چهارمین رویداد جانبی بیست و هفتمین اجلاس شورای حقوق بشر

دوشنبه 15 سپتامبر 2014 (24 شهریور 1393)، در جريان بيست و هفتمین اجلاس شوراى حقوق بشر سازمان ملل متحد، چهارمین رويداد جانبى کارزار افشاى نقض حقوق بشر در جمهورى اسلامى ايران، به تدارک سازمان غير دولتى سودويند برگزار شد.
نشست جانبی چهارم سازمان غيردولتى و اتريشى سودويند، که در همکارى با همراهان ايرانى خود، از سال 2010 در شوراى حقوق بشر از طريق تنظيم موضع گيرى ها و تدارک اجلاس جانبی در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران فعال مي باشد، با موضوع "وضعیت اقلیت های مذهبی در ایران"، با مدیریت پگاه فاطمی، برگزار شد که گزارش آن به شرح زير است:
سیمین فهندژ، نماینده جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل در ژنو، اولین سخنران این نشست بود که سخنرانی خود را به موضوع "وضعیت بهاییان در ایران"، اختصاص داد.
بورلی ایو، از کشور انگلستان و از اعضای سازمان پاسداشت حقوق بشر در ایران، سخنران بعدی این نشست بود که به موضوع "اعتصاب غذای نامحدود دروایش زندانی"، پرداخت.
او ضمن تایید گزارش بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در خصوص نقض حقوق اقلیت ها و گروه های اتنیک در ایران، گفت که از دیدگاه حکومت، اقلیت های دینی و به خصوص دراویش گنابادی در ایران، به عنوان دشمنان کشور و جاسوس، در نظر گرفته می شوند.
دکتر گلمراد مرادی، استاد دانشگاه هادربرگ، هامبورگ و برمن، مولف کتابهایی در خصوص کردستان، یارسان، سخنران بعدی این نشست بود که سخنرانی خود را به موضوع "وضعیت یارسان ها و ایزدی ها"، اختصاص داد.

او که خود در خانواده ای یارسانی متولد شده، جمعیت یارسان ها در ایران را حدود دو و نیم میلیون اعلام کرد و گفت که آنها تحت ستم در ایران، حتی اجازه زندگی ندارند.
دکتر رویا عراقی، دکترای شیمی و فعال حقوق بشر، سخنران بعدی این نشست بود که از طریق اسکایپ به موضوع "اختلاط مذهب و سیاست ریشه بحران ها و خشونت ها و نقض حقوق بشر در ایران"، اختصاص داشت.
سخنرانی کامل دکتر رویا عراقی  معاون آقای کاظمینی بروجردی، را به زبان انگلیسی از ویدئوی زیر دنبال کنید:



متن کامل  سخنرانی:
 سلام و درود به حضار محترم
خانمها و آقایان
با سپاس ازبرگزارکنندگان  این برنامه به خاطر تشکیل این نشست جانبی که بسیار حائض اهمیت است، صحبتهای خودم را در سه بخش خدمت شما ارائه می دهم.
نخست در رابطه با آخرین وضعیت آقای کاظمینی بروجردری  در زندان  اوین دوم درمورد عقاید و افکار ایشان به عنوان یک رهبر دینی سکولار و سوم نقش چنین افکاری در بهبود وضعیت حقوق بشر ایران و کمک به صلح و آرامش در منطقه خاورمیانه.
آقای کاظمینی بروجردی حدود هشت سال ،بیش از 2900 روز  است که در بدترین شرایط روحی و جسمی بدون دسترسی به هیچگونه دارو و درمان و وکیل مستقل، زندانی است و در اثر شکنجه های طاقت فرسا  به بیماریهای جدی و مختلفی از جمله پارکینسون، بیماریهای قلبی و کلیوی، بیماریهای تنفسی، از دست دادن 90% از بینایی یکی از چشمها و موارد بسیار دیگر مبتلا شده است.
پس از ارسال نامه و صدور بیانیه چهار نفر از گزارشگران ویژه در خصوص وضعیت ایشان ، کوچکترین اقدامی برای درمان ایشان از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایشان صورت نگرفته است و حتی در پاسخ به این بیانیه به دروغ وضعیت این زندانی عقیدتی برا بسیار خوب و بدون هیچ گونه ناراحتی و بدون هیچ بیماری خاصی گزارش کردند و اعلام کردند که ایشان همیشه تحت مراقبتهای خاص و دقیق پزشکی هستند در حالی که ایشان در تاریخ چهارشنبه 15 مرداد بیهوش شده اند 5 پزشک کلینیک داخل زندان اعلام کردند که ایشان باید به بیمارستان خارج از زندان منتقل شوند اما بدون هیچ گونه درمانی به سلولشان منتقل شدند.  و در تاریخ ۲۵ مردادماه خانواده که برای ملاقات ایشان رفته بودند وضعیت ایشان را بسیار وخیم دیدند به طوری که ایشان تنها به کمک دو نفر دیگر قادر به راه رفتن بوده است . همچنین به نظر می رسد که رژیم نه تنها به فکر رسیدگی به وضعیت این زندانی عقیدتی نمی باشد بلکه برای چندمین بار به نظر می رسد که سعی در حذف فیزیکی ایشان می نماید به عنوان تازه ترین اقدام شان می توان از آتش سوزی بند ویژه روحانیت در سحرگاه 10 تیر ماه نام برد .
آقای کاظمینی بروجردی یک پیشوای دینی مستقل، فراجناحی و سکولار است که سالهای متمادی برای اعتلای انسانیت و برقراری صلح بین ادیان مختلف تلاش نموده و عملکرد حکومتهای دینی را مورد نقد قرار داده  و در ترویج ازادی ادیان در ایران مراسم بی نظیری را با حضور باورمندان ادیان مختلف مسیحیی، یهودی، زرتشتی، بهایی و... در شهرهای مختلف ایران برگزار می کرد، علیرغم اینکه از طرف حکومت ولایت فقیه بارها دستگیر و تحت آزار و شکنجه قرار  می گرفت.
او به خاطر مخالف با دین سیاسی و حکومت دینی و اعتقاد به آزادی اندیشه و پایبندی به رعایت حقوق اساسی انسان ها هزینه های بسیاری داده است و اکنون هم تحت فشار و شکنجه است ایشان در پیامهای بسیاری که در مدت این هشت سال حبس از داخل زندان ارسال کرده است از جمله در آخرین پیام خود که در 19 شهریور 93 در سایت رسمی ایشان منتشر شده است دین سیاسی را درد ناعلاجی نامیده اند که هم دین را نابود می کند و هم کشور را،همچنین فجایعی که از سوی گروه های تند رو و افراطی در خاورمیانه دیده می شود را مثالی از ورود دین داران به عالم سیاسی ذکر کرده اند و در پایان  تاکید کردند که تشکیل دولتهای دینی مضرترین و خطرناک ترین از همه سیستم های خودکامه دنیاست و از همه جهان درخواست کرده اند که به وضعیت اسفناک ایران توجه بیشتری داشته باشند.
در آخر ضمن تشکر از توجه شما عزیزان، باید عرض کنم که کاظمینی بروجردی ندای همه مردم درد کشیده ایران از درون زندان اوین است است که تاوان اندیشه های آزادیخواهانه خود را با جان خود می دهد.

امیدوارم که سازمانها و نهادهای حقوق بشری برای حمایت و نجات جان این پیشوای دینی و دگر اندیش مستقل و مدافع حقوق انسانی  اقدامات  جدی و فوری  انجام دهند.

هیچ نظری موجود نیست: