۱۳۹۳ مرداد ۱۶, پنجشنبه

گزارش جان کری از آزادی بین المللی مذهبی

جان کری، وزیر امور خارجه، در ۲۸ ژوئیه ۲۰۱۴ گزارش آزادی بین المللی مذهبی سال ۲۰۱۳ را به کنگره ایالات متحده ارائه داد. این گزارش ها، که اکنون برای شانزدهمین سال متوالی منتشر می شوند، در تارنمای وزارت امور خارجه و تارنمای حقوق بشر وابسته به این وزارتخانه در دسترس قرار دارند.
دولت هایی که آزادی مذهبی را بشدت نقض و یا نقض شدید این آزادی را تحمل می کنند، طبق قانون آزادی بین المللی مذهبی ۱۹۹۸، توسط وزیر امور خارجه (به موجب اختیاراتی که از سوی رئیس جمهوری به وی داده شده) به عنوان "کشورهای مورد نگرانی خاص" شناسایی می شوند.
قانون آزادی بین المللی مذهبی موارد شدید نقض آزادی مذهبی را به عنوان نقض منظم، مداوم، و ستمگرانه آزادی مذهبی، شامل
شکنجه، رفتار یا مجازات بیرحمانه، غیرانسانی و خفت آور، بازداشت طولانی بدون اقامۀ اتهام، آدم ربایی یا بازداشت مخفیانه افراد، یا دیگر شکل های فاحش نقض حق زندگی، آزادی، یا امنیت افراد بر مبنای مذهب توصیف می کند.
در روز ۲۸ ژوئیه ، وزیر امور خارجه، کشورهای زیر را به عنوان کشورهای مورد نگرانی خاص (CPC) معرفی کرد: برمه، چین، اریتره، ایران، کره شمالی، سودان، عربستان سعودی، ترکمنستان، و ازبکستان. ترکمنستان امسال برای نخستین بار در این فهرست قرار می گیرد. 

هنگام انتشار گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا ، در مورد وضعیت حقوق بشر، جان کری وزیر امور خارجه گفت این گزارشها پیامی  بسیار روشن می فرستد: تمام دولت ها مسئول هستند از حقوق جهانی بشر حفاظت کنند وبرای نشان دادن مسیر پیشرفت در مکان هایی که در آنها این حقوق یا تهدید یا انکار می شود کمک کنند.
گزارش روشن می سازد حکومت ایران نه فقط مسئولیت خود در حفاظت از حقوق انسانی شهروندانش عمل نکرده، بلکه نخستین ناقض این حقوق بوده است. محدودیت های سخت بر آزادی های مدنی مردم در ایران، زندانی ساختن های خودسرانه و غیر قانونی ،شکنجه وقتل توسط ماموران امنیتی از جمله بارزترین مشکلات است. در این گزارش به سه مورد دهشتناک اشاره می کند:
شکنجه و مرگ ستاربهشتی وبلاگ نویس در جریان بازجویی در زندان اوین، کتک زدن جاوید هوتن کیان وکیل مدافع حقوق بشر و سوزاند بدن او باسیگار آن گونه که وکیلش گزارش داده است. و بد رفتاری با آیت الله حسین کاظمینی بروجردی روحانی ناراضی که در نامه ای از زندان ادعا کرد" مرگ تدریجی وحشتناکی را تجربه می کند و از دارو و درمان و دسترسی به وکیل ممنوع است".
در ایران و سراسر جهان مردم شجاعانه برای حقوق انسانی اساسی خود می جنگند. ایالت متحده آمریکا، به گفته جان کری ، به پرتو افکندن بر پیکار آنها ادامه خواهد داد . با صدای بلند و شفاف از کرامت و برابری همه انسانها دفاع خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست: