۱۳۹۱ فروردین ۵, شنبه

گزارش سالیانه کمیسیون آزادی جهانی ادیان درآمریکا

این گزارش که دوره آوریل ۲۰۱۱ تا پایان فوریه ۲۰۱۲ را در برمی‌گیرد در مقدمه خود اشاره می‌کند که هنوز هم نقض آزادی مذهب به عنوان یکی از مبانی حقوق بشر در اکثر کشورهای جهان ادامه دارد. قوانین و رفتار حکومت‌ها در نقض این آزادی‌ها نقش مهمی ایفا کرده و معمولا اقلیت‌های مذهبی علاوه بر تبعیض‌های اجتماعی هدف سرکوب، آزار و اذیت و حتی حملات خشونت‌آمیز قرار می‌گیرند.
در مقدمه این گزارش که به دست «کمیسیون آمریکایی آزادی مذهبی در جهان» تهیه و تدوین شده از جمله مهم‌ترین موارد نقض آزادی‌های مذهبی به اعمال فشار و سرکوب مخالفان حکومت مصر تحت عنوان «بی‌دینان» و حملات خشونت‌آمیز به قبطی‌های مصر، سرکوب اقلیت‌های مذهبی در ایران، حملات خشونت‌آمیز و گسترده به مسیحیان نیجریه به عنوان برجسته‌ترین نمونه‌های بروز نقض آزادی‌های مذهبی اشاره شده و گسترش تبلیغات و عقاید افراطی و اسلام‌گرایی بنیادگرا هنوز هم یکی از مهم‌ترین عوامل بروز درگیری‌های مذهبی در جهان اسلام توصیف می‌شود.
گزارش سالانه دولت آمریکا درباره آزادی‌های مذهبی، به طور مفصل به وضعیت کشورهایی می‌پردازد که از نظر تهیه‌کنندگان این گزارش محل نگرانی ویژه‌ای‌اند. یکی از این کشور‌ها ایران است.و در این گزارش از اهل سنت ، بهاییان ، دراویش ، مسیحیان و یهودی ستیزی گزارش هایی داده است که در ادامه گزیده ای از گزارش برگرفته از رادیو فردا آورده شده است.
مسلمانان اکثریت و اقلیت
در طی چند سال گذشته و به ویژه پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری سال 2009 (1388)، حکومت ایران حکم های قضایی شدیدی شامل حبس برای اصلاح طلب های برجسته جامعه اکثریت شیعه وضع نمود که بسیاری از آنها به اتهاماتی مانند توهین به اسلام، انتقاد و مخالفت با جمهوری اسلامی و انتشار مطالب به دلیل آنچه که انحراف از اصول اسلام نامیده می شود، محکوم گردیدند.
حکومت ایران سال هاست که شهروندان خود را با تکیه بر ماهیت اسلام سرکوب می کند، لیکن از ژوئن 2009 به نحو رو به افزایشی حقوق مسلم شهروندی شامل آزادی بیان، فکر، عقیده و مذهب که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده اند، نقض شده است. در فوریه 2011، حکومت ایران آقایان میر حسین موسوی و مهدی کروبی که از چهره های برجسته اصلاح طلب و کاندیداهای سابق ریاست جمهوری بودند، را پس از انتشار بیانیه آنها در حمایت از جنبش مردم مصر و تونس، در بازداشت و حبس خانگی قرار داده است. حتی در پایان دوره این گزارش نیز آن دو در حبس خانگی مانده اند.
در اوایل سال 2010، حکومت ایران با متهم ساختن اصلاح طلب ها و معترضین صلح طلب دور جدیدی از محکومیت آنها را آغاز نمود که بعضا به اتهام محاربه (جنگ با خدا) به اعدام محکوم شدند. بر اساس گزارش ها، حدود 20 نفر به اتهام محاربه محاکمه و محکوم به اعدام شده اند که  حداقل 12 نفر تاکنون اعدام شده اند.
از زمان انتخابات ماه ژوئن 2009، حکومت بر اعمال فشار و سختگیری به روحانیون شیعه افزوده است تا از اعتراض علنی آنها نسبت به نتایج انتخابات و انتقاد آنها از نحوه برخورد حکومت با معترضین و مخالفان جلوگیری نماید. در طی این سال ها، تعدادی از رهبران برجسته مذهبی شیعه که مخالف با اصول و عملکرد حکومت ایران بودند، هدف سرکوب حکومتی شامل حبس خانگی، بازداشت بدون دلیل و اتهام، محکومیت بدون انجام مراحل قانونی و سایر رفتارها و برخوردهای غیر انسانی قرار گرفته اند.
برای مثال در اکتبر سال 2006، آیت الله سید حسین کاظمینی بروجردی که از لزوم جدایی دین از حکومت دفاع کرده بود و به نمایندگی از اقلیت های مذهبی و همچنین اکثریت مسلمانان شیعه  برای دفاع از حقوق آنها اعتراض کرده بود، بدون دلیل و اتهام بازداشت و زندانی گردید. او و 17 تن از طرفدارانش در دادسرای ویژه روحانیت که مخصوص تعقیب قضایی روحانیون شیعه است، ابتدا به مرگ محکوم گردیدند که از جمله اتهامات آنها دشمنی با خدا و تبلیغ علیه رژیم بود. پس از دادخواست و فرجام خواهی، حکم مرگ پس گرفته شد و آیت الله بروجردی به 11 سال حبس محکوم گردید.
آیت الله بروجردی در حال حاضر دوران حبس در زندان را می گذراند و حکومت او را از انجام وظایف و فعالیت های مذهبی منع کرده و خانه و دارایی های او را مصادره کرده است. حامیان آیت الله بروجردی می گویند که او از بیماری های جسمی ناشی از شکنجه در زندان رنج می برد.
اهل سنت
در مورد اهل سنت یادآوری شده است که تبعیض گسترده در حق پیروان این مذهب که معمولا در مناطق مرزی ایران زندگی می‌کنند ادامه دارد. همزمان حملات به برخی از اماکن مذهبی اهل سنت و حمله و اعمال فشار به روحانیون این مذهب ادامه یافته است. نمایندگان سنی‌مذهب مجلس ایران بار‌ها در این مورد اعتراض کرده و در نامه‌ای خطاب به رهبر ایران خواستار پایان دادن به این محدودیت‌ها شده و از جمله خواسته‌اند که پس از سال‌ها انتظار اجازه بنای یک مسجد برای سنی‌ها در شهر تهران داده شود.
دراویش
در مورد دراویش ایران نیز بازداشت پیروان این آیین طی سال گذشته افزایش یافته و به طور کلی فشار حکومت برای محدود کردن آنها بیشتر شده است. طی سال‌های اخیر چند صد نفر از پیروان این آیین بازداشت شده و همزمان تمام دستگاه‌های تبلیغاتی از جمله تلویزیون دولتی ایران برنامه‌های متعددی را برای تخریب وجهه این آیین و به خصوص پیروان شاخه نعمت‌اللهی پخش می‌کنند. در عین حال گزارش‌هایی منتشر شده حاکی از این که حکومت در حال بررسی قانونی برای ممنوع کردن صوفی‌گری در ایران است.
بهاییان
از میان اقلیت‌های مذهبی غیرمسلمان، بهایی‌ها بیشتر از همه تحت فشار قرار دارند. جمعیت پیروان این آیین در ایران حدود ۳۰۰ هزار نفر است و آنها از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی از بسیاری از حقوق شهروندی از جمله حق تحصیلات عالی و اشتغال در ادارات دولتی و وابسته به آن محروم‌اند. تعداد زیادی از بهاییان هنوز در زندان و منتظر محاکمه هستند و به گفته نهادهای مدافع حقوق بشر پرونده‌هایی علیه ۴۰۰ نفر بهایی در ایران در جریان است.
مسیحیان
در مورد جامعه مسیحیان نیز به نظر می‌رسد که حملات و اعمال فشار حکومت به اجتماعات و اماکن مذهبی مسیحیان به خصوص مسیحیان انجیلی افزایش یافته است. اما رهبران شاخه‌های قدیمی مسیحیت در ایران یعنی ارامنه و آشوری‌ها نیز از اذیت و آزار در امان نبوده‌اند. فعالیت کلیساهای اسقفی (انجیلی) در ایران به شدت کنترل می‌شود و حکومت تمام اعضای آنها را شناسایی کرده و زیر نظر دارد. طی یک سال و نیم گذشته حدود ۳۰۰ نفر از مسیحیان نوکیش ایرانی بازداشت و به شکل ناعادلانه‌ای محاکمه شده‌اند.
یهودی‌ستیزی
در بخش دیگری از این گزارش به تشدید فضای یهودی‌ستیزی در ایران اشاره شده و گفته می‌شود که تحت تاثیر لحن تند بسیاری از مقامات و از جمله انکار هولاکوست و قتل عام یهودیان توسط محمود احمدی‌نژاد این نوع تبلیغات در رسانه‌های دولتی و محافل مذهبی تندرو وابسته به حکومت گسترش یافته است. جامعه یهودیان ایران که جمعیت آن بیش از ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود با وجود آن که در قانون اساسی جزء اقلیت‌های قانونی شناخته شده‌اند ولی از حقوق و امکانات برابر تحصیلی، شغلی و سیاسی برخوردار نیستند.
در بخش پایانی این گزارش به دولت آمریکا توصیه می‌شود که با تداوم حمایت فعالانه از حقوق بشر و آزادی‌های مدنی و مذهبی در ایران به رژیم جمهوری اسلامی فشار بیشتر و موثرتری وارد کند.

هیچ نظری موجود نیست: