۱۳۹۰ اردیبهشت ۹, جمعه

گزارش وزارت امورخارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران

گروه های مخالف همچنان مشروعیت دادگاه ویژه روحانیت را زیر سوال بردند. این دادگاه که زیر نظر یک مجتهد آگاه به قوانین شرعی اداره می شود می تواند احکام قانونی را بر اساس تفسیری مستقل از منابع شرع اسلامی صادر کند.
دادگاه های ویژه روحانیت که اتهامات و جرایم مربوط به روحانیون را بررسی می کند و مستقیما زیر نظر ولی فقیه (رهبر ایران) است، در قانون اساسی وجود ندارد، و خارج از دستگاه قضایی فعالیت می کنند.

براساس گزارش سال ۲۰۰۷ عفو بین الملل، وکالت متهمان تنها بر عهده روحانیونی است که توسط دادگاه تعیین می شوند و لازم نیست دارای پروانه وکالت باشند. طبق گزارش عفو بین الملل، در بعضی موارد متهم موفق نشده یک روحانی را پیدا کند که حاضر شود وکالت او را بر عهده بگیرد، و بدون نماینده قانونی محاکمه شده است.
منتقدان می گویند دادگاه های روحانیت، به محاکمه روحانیونی پرداخته که عقاید جنجالی ابراز کرده اند و یا در فعالیت های خارج از محدوده دین، مانند روزنامه نگاری و یا فعالیت های سیاسی اصلاح طلبی، شرکت کرده اند.
دادگاه ویژه روحاینت در ۶ دسامبر، محمد مهمان نواز از حامیان آیت الله بروجردی را محاکمه کرد.
آمار تعداد شهروندانی که به دلیل عقاید سیاسی شان زندانی شده اند موجود نیست، اما فعالان حقوق بشر آن را حدود صدها نفر تخمین زده اند. در پایان سال، تنها حدود ۵۰۰ نفر از فعالان آزادیخواه و روزنامه نگاران در زندان اوین بودند.
به گزارش رسانه های مخالفان، حکومت افراد را به خاطر جرایمی سوال بر انگیز از جمله قاچاق مواد مخدر، بازداشت، محاکمه، و اعدام کرده است در حالی که براساس گزارشها، جرایم واقعی آنها سیاسی بوده است.

 در طی سال، حکومت دانشجویان، روزنامه نگاران، وکلا، و فعالین سیاسی را بازداشت کرده تا صدای آنها را خاموش کند و یا مانع برنامه ریزی آنها برای برگزاری تظاهرات شود.
در برخی موارد، مقامات به زندانیان سیاسی احکام تعلیقی داده اند و یا پیش از پایان احکامشان، آنها را برای گذارندن مرخصی های کوتاه و یا طولانی مدت آزاد کرده اند، اما در هر زمانی می توانستند آنها را دوباره به زندان احضار کنند. احکام تعلیقی عموما برای خاموش کردن و تهدید افراد استفاده شده اند.
به گزارش صدای آمریکا در این گزارش یکی از افرادی که در لیست بازداشت شدگان می باشد آقای کاظمینی بروجردی است که چنین آمده است: آیت الله محمد کاظمینی بروجردی علی رغم درخواست برای آزادی به دلیل وضعیت سلامتی اش، همچنان در زندان اوین به سر می برد. گروه های مدافع حقوق بشر می گویند او از زمان بازداشتش در سال ۲۰۰۶ تا کنون بدون دسترسی به وکیل مستقل، در سلول انفرادی به سر برده است. پیش از بازداشت آقای بروجردی، حکومت به دلیل عقیده او مبنی لزوم جدایی دین از حکومت، فشارها را بر او افزایش داده بود.

هیچ نظری موجود نیست: