۱۳۸۹ آذر ۱۵, دوشنبه

گزارش سالانه آزادی بین المللی مذهبی وزارت خارجه آمریکا در سال 2010

گزارش سالانه آزادی بین المللی مذهبی وزارت خارجه آمریکا در مورخ 17 نوامبر 2010 منتشر شد. در این گزارش نسبت به وضعیت آزادی مذهبی در ایران آمده است: برابر با قانون اساسی کشور، دین رسمی ایران، اسلام و مذهب تشیع است. در قانون اساسی تصریح شده است که مذاهب دیگر اسلامی دارای احترام کامل هستند و پیروان ادیان پیش از اسلام، همانند زرتشتیان، مسیحیان و یهودیان به عنوان اقلیت های دینی "حمایت شده" شناخته می شوند. با این همه، حکومت ایران در عمل، آزادی دین و مذهب را به شدت محدود کرده است.
عملکرد حکومت در رعایت آزادی دین در این دوره نیز همچنان سیر نزولی داشته است. گفتار و کردار دولت کمابیش برای همۀ گروه های مذهبی غیر شیعه و به ویژه بهائیان و همچنین مسلمانان اهل تصوف، مسیحیان انجیلی، اعضای جامعه کلیمی و گروه های شیعه که با دیدگاه های رسمی حکومت در حوزۀ دین موافق نیستند، فضای تهدید آمیزی به وجود آورده است. گزارش های مختلف حبس، آزار و مزاحمت، ارعاب و تبعیض حکومتی بر مبنای اعتقادات مذهبی در سراسر دورۀ گزارش ادامه داشته است.
در این گزارش در بخش مربوط به محدودیت های آزادی مذهب، تصریح شده است: دولت سخنان و دیدگاه های روحانیون ارشد شیعه را با دقت زیر نظر داشته است. دادسرای ویژه روحانیت، نهاد مسئول رسیدگی به تخلفات و جرایم روحانیون است که تحت نظارت مستقیم رهبر انقلاب قرار دارد. این دادگاه در قانون اساسی پیش بینی نشده است و فعالیت آن خارج از عملکرد حوزه قوه قضائیه می باشد. منتقدان اذعان میدارند که این دادگاه به منظور پیگرد برخی از روحانیون معارض نظام به خاطر ابراز عقاید بحث برانگیز سیاسی و شرکت آنها در فعالیت های غیر مذهبی، از جمله روزنامه نگاری به کار می رود.
این گزارش همچنین نسبت به وضعیت آقای بروجردی که یکی از روحانیون سرشناس تشیع است، می افزاید: آیت الله حسین کاظمینی بروجردی، روحانی شیعۀ ایرانی همراه با 17 تن از پیروانش، به دلیل تأکید بر دیدگاه های خود که با دیدگاه های رسمی حکومت در حوزۀ دین در تعارض است، زندانی شده است. او هم اکنون دورۀ حبس 11 سالۀ خود را می گذراند و بنا بر گزارش ها، وضعیت جسمی مناسبی ندارد. گزارش های موجود حاکی از آن است که از بستری کردن بروجردی در بیمارستان با وجود مشکلات جدی جسمی خودداری می شود.
لازم به ذکر است که از سال 1999 به این سو، وزارت امور خارجۀ ایالات متحده، به استناد قانون آزادی بین المللی مذهبی، همه ساله ایران را به خاطر موارد فاحش نقض آزادی مذهبی در فهرست "کشورهای موجب نگرانی ویژه" (CPC) قرار داده است.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

وزارت خارجه آمريکا کارش خوب است ولي براي آزادي آيت الله بروجردي بايد تلاش بيشتري بکند

نادر گفت...

در چند سال اخیر از این گزارش ات هر سال بوده است ولی پیگیری موضوع آقای بروجردی فراموش شده است که امروز شاهد هستیم که شرایط ایشان اینگونه شده است .

Hares گفت...

چگونه به قوانين خود نيز عمل نميكنيد؟
شما كه از اصول قانوني خود پيروي نميكنيد، نبايد از مردم انتظار اطاعت از قانون را داشته باشيد.

ناشناس گفت...

وزارت امور خارجه تا چند ساله دیگه میخواد این کار رو انجام بده چرا برای آزادی آقای بروجری هیچ اقدامی نمیکنه