۱۳۸۹ تیر ۳۰, چهارشنبه

دلایل قاطعانه آقای بروجردی در محكوم كردن ادعای وقیحانه ولی فقیه


خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در اظهار نظری کم سابقه مدعي شد ولايتش، شعبه اي از ولايت خدا و رسول است ! آقای بروجردی روحانی سرشناس مخالف ولایت فقیه ، در رساله اش تحت عنوان ولایت فقیه از نظر شرع ،عقل ، و عرف ،هفت دلیل قاطع در رد ولایت فقیه ارائه داده است که در افشای چهره ی مزورانه بانیان این اندیشه مسموم ، بسیار مهم و قابل تامل می باشد :
1. در آیاتي از قبيل "اطيعوالله و اطيعوا الرسول....." همان گونه كه امر به اطاعت از خدا و رسول شده، جبری و قهری نبودن چنین اطاعتی نیز قید شده: "فان تولوا" - "ان تطیعوه" - "ما على الرسول الا البلاغ المبین" كه دایره عملكرد پیامبر را محدود به ابلاغ رسالت نموده، در نتیجه هرگونه تحكم و استبداد به نام خدا و دین، نفی گردیده است.


2. این قانون را نیز باید به حساب آورد كه پذیرش و یا رد كلیه فرامین و احكام تشریعی به میل و اختیار مردم واگذار شده است و همواره اینطور بوده كه فرامین خدا و رسول، گاه مورد عمل و گاه مورد سرپیچی قرار گرفته است زیرا هیچ جبر و اكراهی در قبول و عمل به احكام دینی وجود ندارد. كما اینكه در آیات مختلفی نیز آمده است: "لا اكراه فی الدین" - "انا هدیناه السبیل اما شاكرا و اما كفورا" - "فان اعرضوا" - "ان تولوا" - "فان كذبوك".

3. اگر بر فرض محال، ولایت فقیه را در طول ولایت خدا و رسول قرار دهیم (شعبه اي از ولايت خدا و رسول محسوب كنيم)، چگونه می توان برای استقرار ولایت جبری فقها در طول ولایتی كه اجباری بر آن نیست، به آیات و روايات استناد نمود؟!

4. در جائی كه پیامبر می فرماید: "خودمحور، راهی به سعادت و موفقیت ندارد" خود رایی والیان فقیه، چه توجیهی خواهد داشت؟ بر طبق سنت پیامبر، تمام اقشار جامعه از جمله اقلیت های قومی و مذهبی حق دارند كه در تعیین سرنوشت مملكت خویش مشاركت كنند. همانطور كه در ماجرای جنگ احزاب، زمانی كه سلمان فارسی پیشنهاد حفر خندق را مطرح نمود، پیامبر علیرغم این كه با اعتراض برخی از اعراب متعصب مواجه شد، آنرا پذیرفت.

5. اگر هدف، حكومتی بودن ولایت و امامت بود، پس چرا معصومین از قوای غیبیه خود برای برپائی حكومت استفاده نكردند؟! 

6. وظیفه سفرای الهی صرفا ابلاغ شفاف رسالت و بیان بشارت ها و هشدارها می باشد. این امر در آیات ذیل به راحتی قابل درك است: "و انزلنا الیك الذكر لتبین للناس ما نزل الیهم"- "یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته" - "فان اعرضوا فما ارسلناك علیهم حفیظا ان علیك الا البلاغ" - "فان تولوا فانما علیك البلاغ المبین" - "ما اسئلكم علیه من اجر الا  من شاء ان یتخذ الى ربه سبیلا" - "و ما ارسلناك الا مبشرا و نذیرا" - "انا ارسلناك بالحق بشیرا و نذیرا" - "انا ارسلناك شاهدا و مبشرا و نذیرا".

7. "ادل الدلیل علی شیء وقوعه" بهترین دلیل بر یك امر، وقوع خارجی آن  است. از آنجا كه پیامبران صرفا مامور به ابلاغ هستند و دست بشر نیز در رد یا پذیرش اوامر و نواهی الهی باز گذاشته شده است پس هر ادعائی در احراز مقام وكالت و نیابت خدا و رسول نیز باید این حق قانونی، شرعی و عرفی بشر را محترم بداند.

دفتر آيت الله بروجردي در اروپا - 30 تير ماه 1389 - 21 جولاي 2010
منبع، رساله آيت الله بروجردي در رد ولايت فقيه:

هیچ نظری موجود نیست: