۱۳۸۸ اسفند ۲۵, سه‌شنبه

گزارش وزارت خارجه آمریکا در باره وضعیت حقوق بشر در ایران


گزارش سالانه حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا هفته پیش منتشر شد. طبق این گزارش، اوضاع حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۰۹ نسبت به گذشته بدتر شده است. در این گزارش از نظام ایران به دلیل سرکوب خشونت بار معترضین به انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری انتقاد شده و همچنین رژیم را به افزایش فشار بر علیه فعالان حقوق زنان، دانشجویان، و اقلیت های قومی و مذهبی متهم می کند.

در این گزارش در مورد وضعیت آیت الله بروجردی آمده است:
آیت الله کاظمینی بروجردی با وجود تقاضایش برای مرخصی استعلاجی تا کنون در زندان اوین، در بند ویژه روحانیت نگهداری می شود. به زعم فعالین حقوق بشر ایشان از زمان بازداشتش در سال 2006 در یک سلول انفرادی بدون دسترسی به وکیل مستقل نگهداری می شود.
وی پیش از بازداشت، بخاطر اعتقاد به جدایی دین از سیاست، متحمل فشارهای زیادی از جانب نظام گردیده بود.
در بخشی دیگر از این گزارش به فشار حکومت بر روحانیان مخالف نظام اشاره می کند و می افزاید:
آنها نسبت به تمامی فعالیتهای مذهبی از جمله صدور بیانیه و یا اظهار نظر رهبران مذهبی بلند پایه مسلمان واکنش نشان میدهند و فعالیتهای چندین رهبر مذهبی مسلمان که سالهاست تحت بازداشت خانگی بوده اند را محدود کرده اند و دست کم یک روحانی دگراندیش بنام آیت الله کاظمینی بروجردی را بازداشت نموده اند. در این گزارش آمده است: دولت بر همه روحانیون صاحب نام فشار آورده تا آموزشهای خود را هماهنگ با مصالح و منافع و دیپلماسی نظام قرار دهند.

۲ نظر:

ریحانه گفت...

به فرض محال که جمهوری اسلامی درست می گوید پس چرا اجازه نمی دهند بازرسان و مدافع حقوق بشر با آیت الله بروجردی دیداری داشته باشند

الیاس گفت...

همه کشورهای دنیا باید در مقابل این همه ظلم و جنایت واکنش نشان دهند اگر به واقع خواهان کرامت انسانی و احقاق حقوق ملتها هستند ولی افسوس و صد افسوس که این گزارشات بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد