۱۳۸۸ فروردین ۱۲, چهارشنبه

پیام آيت الله بروجردي به مناسبت اجلاس سران گروه 20 در لندن


اقتصاد، مهمترين موضوع انسان است ؛ چراكه اگر موارد مالي گريبانگير بشر شود ، مجالي بر معنويات پيدا نمي كند و اصولا ماديات حرف اول را در گرايشات توحيدي مي زند .
 آدمي كه دغدغه در گردش زندگي خود دارد ، چگونه مي تواند به محاسبات الهي فكر نمايد؟ هرچه معيشت جامعه در فراز بهتر و روانتري باشد ، يقينا ميل به خدا پرستي وضعيت مناسبتري خواهد داشت. روي همين اساس همواره مدافع مردم بوده ايم و هر چيزي كه ملتها را به تنگناهاي عصبي و رواني و احساسي بكشاند ، مغاير با فرامين آسماني مي دانيم .
 آفريدگار مهربان به همه فرستادگان خود سفارش خلايق را كرده و با هر قانوني كه منافع بشريت را تهديد كند مخالفت نموده ؛ به همين دليل، مخالف دخالت سياست در ديانت هستيم و بر اين باوريم كه با اندك اشتباه سياستمداران مذهبي ، تيرگي جامعي فضاي ذهني اجتماع را فرا مي گيرد و باعث قضاوتهاي ابهام آوري مي گردد.
بايد از قابليتهاي طبيعي و انساني در تمامي مواردش بهره گرفت . براي مقابله با ورشكستگي ها از همه فرضيه ها ، اگر چه مخالف با انديشه هاي ما باشد بهره بجوئيم و تجربيات اقتصادي گذشتگان را از نو مرور كنيم و تئوريهاي ناموفق را بررسي نمائيم و شرايط گذشته كاري و مالي را در همه مكتبهاي حاكم بر ممالك ارزيابي كنيم . ممكن است حلقه هاي مفقوده اي در ساختارهاي رژيم هاي سياسي در قطبهاي مختلف جهان پيدا شود كه گره كور كنوني را باز كند . بايد به يك اتحاد بزرگ بين المللي براي خروج هرچه سريعتر از چنين باتلاقي دست بزنيم و بدون در نظر گرفتن عقائد و سلايق شرقي و غربي، بشريت را مدد نمائيم.
من در آغاز سال مسيحي، ‌آرزوي دنيائي آباد و اقتصادي زيبا و كارگشا را براي خواهران و برادران خود در تمامي نقاط جهان دارم و از حضرت مسيح مي خواهم تا دنياي كنوني را بركت دهد و ريشه هاي تبعيض و ستم و خودكامگي و فقر را از بين ببرد و هرگز ناله اي از گرفتاري برنخيزد.
به اميد رهائي هرچه زودتر جهان از بحران فعلي
سيد حسين كاظميني بروجردي
ایران- تهران- زندان اوین 

۱۱ نظر:

فرید گفت...

این گفته کاملا صحیح است که اساس بی دینی فقر است . من هم امیدوارم که سران کشورهای قدرتمند جهان بتوانند برای فقر جهانی چاره اندیشی مناسبی کنند

مونا گفت...

اکنون رفع مشکلات اقتصادی در دنیا حرف اول را می زند. سالهاست که در ایران حکام ظالم چون توانایی رفع مشکلات جامعه بالاخص مشکلات اقتصادی را ندارند به مردم القا می کنند که شما دین داشته باشید وضع معیشتی شما خوب باشد یا نباشد توفیری نمی کند در آخرت اوضاع شما خوب می شود ولی آنگونه که آیت الله بروجردی می گوید اگر اقتصاد بهبود یابد مردم با فراغ بال بیشتری به مسائل معنوی می پردازند.

ناشناس گفت...

آیت الله بروجردی خارج از مقوله ی مذهب تمامی ادیان را به زندگی مسالمت آمیز با حقوق اجتماعی برابر فراخوانده است ، حال بر تمامی انسانهای آزاد اندیش لازم است تا از این انسان شریف به بالاترین حد احترام گذاشته و آزادی ایشان را از هر مقام مسئول خواستار باشند .
آزاد اندیش بدون مرز

ناشناس گفت...

حیف از اینچنین انسان آزاد نگری که دستان دیو صفتان آخوندی در ایران، او را در حبسی ناجوانمردانه قرار داده و مردم ایران را از یک مبلّغ دینی حقیقی محروم ساخته است .
حال ای مسئولین جهان ، آزادی او را با تمام حقوقش خواستار باشید/
باتشکر مرید افکار پاک بروجردی

جمعی از دانشجویان گفت...

با سلام
آیت الله بروجردی همیشه و در همه حال حرفهائی تازه برای گفتن دارند و این نشان دهنده قدرت اوست .

محقق گفت...

با سلام
درود بر آیت الله بروجردی که حتی در درون زندان به فکر معیشت بشر است وراه کار را هم به آنان می آموزد درود بر شما

صابر گفت...

این نشانه بشر دوستی این انسان آزاده است که با توجه به شرایط بدی که در آن قرار دارد باز هم شاهد دادن راه های برای حل مشکلات جهانی است .

Estefan گفت...

با سلام
نمی دانم دیگر چه بگویم که یک روحانی با این که در زیر بدترین نوع فشارها روحی و جسمی قرار دارد به فکر تمامی ملتهاست و با دادن ایده و راه حل برای بر طرف کردن مشکلات اقتصادی که دنیا را به زانو در آورده سعی بر رفع این رفع این نوع مشکلات هستند. من نیز به نوبه خود این حرکت روشنفکرانه و کارگشا آیت الله بروجردی را تحسین کرده و از تمامی سران اجلاس گروه 20 خواستار بررسی کردن این دیدگاه روحانی در بند هستم.
با تشکر

لادن گفت...

با سلام و درود
آیت الله بروجردی به تبع اجداد مکرمش به مقوله اقتصاد اهمیت وافری می دهد و اکنون از داخل بند کماکان این ندا را می دهد و بشریت را امیدوار به آینده ای بسیار روشن از همه لحاظ جهت ارتقا و اعتلا کرده و نوید آزادی می دهد.

سارا گفت...

با سلام
به امید روزی که در آن فقیری وجود نداشته باشد.

لنا گفت...

با آرزوی تحقق یافتن دیدگاههای آیت الله بروجردی و احترام گذاشتن به عقاید و اندیشه های ایشان