۱۳۸۷ اسفند ۱۷, شنبه

گرامی باد 8 مارس روز جهانی زن
***
******هشتم مارس بهانه ایست برای بازنگری در تفکراتمان نسبت به هویت این مخلوق مقدس و رفع تبعیض و تنگ نظریها نسبت به وی و فرصتی است برای اعلان حمایت مؤثر از جنبش زنان و اعتراض به ادامه بازداشت فعالان حقوق زنان در ایران می باشد .
شاید بتوان گفت آیت الله بروجردی تنها روحانی است که نگاهی مترقیانه به جایگاه زن دارد ولی بدلایل بسیاری که مجال بازگو شدن نمی باشد؛ تاکنون فرصتی برای بیان دیدگاههای جامع اش نسبت به زنان مهیا نبوده است . یقینا در صورت فراهم شدن شرایطی برای بیان آزادانه دیدگاههایش نسبت به جهان پیرامون، شاهد ارائه زیباترین ایده ها نسبت به زن، از جانب این زندانی صلح طلب خواهیم بود.
در این روز بزرگ فرصتی است تا گزیده ای از دیدگاهها و نظریات این روحانی آزادنگر و آزادیخواه را نسبت به زن، مرور نماییم :

زن از ديدگاه آيت الله بروجردي
برگرفته از نوشته ها و مصاحبه ها

زن، مخلوق زيبای خداوند است. زنان در هر کاری توانمند و با استعدادند. در تقسيم‌بنديهای حرفه‌ای و صنفی، بايد رعايت حرمت و قداست زن را نمود و ظرافت و لطافت اين مسئول تکامل و توارث را فراموش ننمود و از تجارت عفّت و عصمت او حذر نمود و هرگز وی را ابزاری برای بازاريابی قرار نداد و مقامات خدا داده‌اش را ناديده نگرفت. گرچه در همه اعصار از موقعيّت و مقام زنان سوء استفاده شده و سوداگران نامرد و نااهل، فرصت‌طلبی‌های بسياری از اين جنس مقدّس کرده اند.
حقوق و حدود زنان را شرح دهید؟
زن، شریک مرد در اداره امور خلقت است . زنان، از همان موقعیّتی در آفرینش برخوردارند که مردان به دست آورده اند و هر قانونی که شخصیّت و تمامیّت اعتباری ایشان را نقض کند بی ارزش است . تمامی احکامی که باعث سرشکستگی و اُفت زنان می گردد ناقض حقوق بشر است . هر نوع حصر و حدّی که موجب تقلیل کامیابی آنها در زندگی شود، غیر قابل احترام و اجراست. میادین کاری و علمی و اجتماعی به هیچ وجه برای آنها، نباید ایجاد تنگنا و محدودیت نماید .
نظر شما درباره‌ي تساوي حقوق زن و مرد چيست؟
آنچه كه مربوط به احكام اسلامي مي‌شود، بايد گفت كه احكام اسلامي اجتهادي بوده، يعني با شرايط مختلف زمان و مكان، مي‌توان آنرا تغيير داد، ولي اگر بين دين و سياست، جدائي افتد، اين مشكلات از افق بالاتري برطرف مي‌شود.
بفرمائيد جايگاه بانوان در تفكرات شما چيست؟
اگر به اجتماعات ماهانه ما نگاه كنيد ، خواهيد ديد كه اكثرا از خانمها هستند و شاگردان بنده غالبا از بانوان مي‌باشند. در مشي فكري و تحقيقي حقير، زنان عهده‌دار مناصب اصلي هستند و جايگاه ويژه‌اي در آفرينش دارند ، احترام به اين قشر عظيم از خلقت ، حرمت‌دهي به خداوند است ، انتظارم از خانمها آنست كه به جمع ما بپيوندند و ما را در هدم نيروهاي ترورپرور و حق‌كُش ، ياري دهند.
نظر شما در مورد سركوب اقشار مختلف مردم چيست؟
معتقدم اگر حكومتي مردم را سركوب كند نمي‌توان آنرا جمهوري ناميد، مخصوصا وقتي به بهانه‌هاي ديني سركوب كند نمي‌توان آنرا اسلامي ناميد. من به استفاده از واژه‌ي جمهوري اسلامي اعتراض دارم. در نامه‌هائي به شخصيتهاي مذهبي دنيا نيز پيرامون سركوب هموطنانم اعتراضات خود را بيان كرده‌ام .

۳۷ نظر:

ناشناس گفت...

دوستان عزیز کدام مسئولیتی ، کدام جوابگوئی در ایران. مسئولی وجود ندارد که پاسخگو باشد فتوای کلی این است که خمینی داده است برای حفظ نظام احساسات را کنار بگذارید یعنی بکشید، تجاوز کنید،اعدام کنید رعب و وحشت ایجاد کنید.

ناشناس گفت...

تمام ایران زندان است همه روزه در ایران عده ای بخاطره فقر خود فروشی می کنند وعده ای اعضای بدن خود را می فروشند عده ای از بیکاری به مواد مخدر روی می آورند و عده ای برای کاریابی به ناچار در بسیج ثبت نام می کنند و گروهی گزارش می دهند وعده ای دستگیر می کنند و عده ای را هم می کشند. این جنایات مبارک ولایت فقیه باشد

ناشناس گفت...

براي آزادي خانم زهره شريفي كاري كنيد

ناشناس گفت...

خمینی در بدو ورودش به ایران گفت همه را به مقام انسانیت میرسانیم ولی امروزه شاهد آن هستیم که با انسانها همچون حیوانات برخورد کرده و این اجازه را به خود میدهند زنان را فرو دست کنند. خمینی بزرگترین دروغگوی تاریخ بوده و هست.

ناشناس گفت...

چگونه است که زنان در 8 سال جنگ جگر گوشه های خود را جلوی تیر دشمن فرستادنند و خود در پشت جبهه یاری رسان بودند ایتام کشته شده گان در جنگ را با مشقت تمام بزرگ کردند اما در حکومت ایران از حق و حقوق نصف یک مرد برخوردار میشوند. ننگ بر ولایت کفر آلود ولایت فقیه

ناشناس گفت...

سلام.
من از دیدگاه های آیت الله بروجردی حمایت می کنم.

ناشناس گفت...

با سلام.
اگر ما به حقوق زنان حرمت دهیم در زندگی همواره موفق خواهیم بود.

ناشناس گفت...

سلام.
اگر تمام روحانیون مانند آیت الله بروجردی بین زن ومرد فرقی نمی گذاشتند امروز وضع زنان این گونه نبود.

ناشناس گفت...

سلام.
تا به کی باید شاهد سرکوب زنان در ایران باشیم؟

ناشناس گفت...

باسلام.
به زندان انداختن آیت الله بروجردی یعنی سرکوب تنها یاور زنان!

ناشناس گفت...

سلام.
خدایا تا به کی باید شاهد تبعیض بین زن ومرد باشیم؟

ناشناس گفت...

سلام
به خدا دیگر زندگی برای ما زنان معنایی ندارد چون دیگر کسی نیست تا با او درد دل کنیم.

ناشناس گفت...

باسلام
ماهم ازدیدگاه آیت الله بروجردی نسبت به حقوق زن تشکر کرده وخواهان آزادی هرچه زودتر ایشان می باشیم.

ناشناس گفت...

سلام ای کاش آیت الله بروجردی درزندان نبودند ومیدیدندکه چه بر سر ما زنان آزادی خواه آورده اند

ناشناس گفت...

سلام.
از تمامی فعالان بین المللی در مورد حقوق زنان خواهشمندم که چاره ای برای آزادی زنان در بند بکنند.

ناشناس گفت...

باسلام
ماهم به نوبه خودمان از دیدگاههای آیت الله بروجردی نسبت به حقوق مساوی بین زن ومرد حمایت می کنیم.

ناشناس گفت...

سلام
به امید تساوی بین حقوق زن ومرد.

ناشناس گفت...

سلام
حکام ایران برای بد جلوه دادن دین اسلام همیشه به نام دین زنان را در فشار قرار داده .اند

ناشناس گفت...

سلام
به امید بارش باران تا روزگار رهایی از جلادان دین فروش.

ناشناس گفت...

یکی ازمهم ترین خصوصیات اخلاقی آیت الله بروجردی احترام بالا به زنان بود و حقوق آنها را با مردان مساوی می دانست و قدرت طلبی مردان را باعث پایمال شدن حقوق زنان درجامعه می دانست وهمواره به پیروان و مراجعه کنندگان حقوق زنان را گوش زد می کرد

ناشناس گفت...

آیت الله بروجردی می گوید احکام در اسلام اجتماعی بوده و باید تغیر کند ولی همیشه زورگویان بوده اند که از دادن حق وحقوق زنان جلوگیری می کردند و به اسم دین خود ساخته همانند دین خمینی زنان رامورد اذیت وآزار قرار می دادند

ناشناس گفت...

آقای بروجردی به لفظ جمهوری اسلامی اعتراض دارد اگر به ماهیت رژیم مستبد دینی دراین سی سال نظری منصفانه کنیم خواهیم دید که اکثریت حاضرین دراجتماعات رژیم حقوق بگیران هستند که به زور شرکت کرده اند و یا سربازانی هستند که دو سال خدمت را می گذرانند و مراسمات مذهبی، تبدیل به محافل چاپلوسی رژیم شده وسرکوب زنان به اسم اسلام آن هم اسلامی که آمد که زنان جامعه را نجات دهد. کجایش اسلامی است؟ لذا باید گفت رژیم دیکتاتوری

ناشناس گفت...

سلام
اینقدر به زنان فشار نیاورید که خداوند عقوبت سختی را برای خاطیان پنهان کرده است.

ناشناس گفت...

با سلام.
ای کاش ما زنان هم آزادانه می توانستیم در اجتماع فعالانه حضور داشته باشیم اما افسوس که در کشوری زندگی می کنیم که هدفش سرکوب است.

ناشناس گفت...

سلام.
من دیگر امیدی برای رهایی از دست جلادان دین فروش نمی بینم مگر با ظهور منجی.

ناشناس گفت...

سلام. خواهش می کنم برای آزادی زنانی که برای حمایت ازآیت الله بروجردی درزندان به سر می برند کاری بکنید.

ناشناس گفت...

سلام نظریات آیت الله بروجردی نشان ازبینش ونگرش بالای ایشان است, چگونه جامعه دروغ هایی را که حکام زورگو مبنی بر کم سواد بودن ایشان رادر جامعه رواج داده اند را باور کرده اند که امروز پس از دو سال ونیم ایشان هنوز در زندان به سر میبرند وجامعه سکوت کرده وراضی بر این ظلم هستند.

ناشناس گفت...

با سلام
خداوندا تو میدانی که انسان بودن و ماندن در ان دنیا چه دشوار است , چه دردی می کشد آنکس که انسان است واز احساس سرشاراست , به امید تساوی بین حقوق زن ومرد.

ناشناس گفت...

سلام
ای کاش همه مانند آیت الله بروجردی دید باز وروشنی داشتند.

ناشناس گفت...

سلام آیت الله بروجردی به خاطر دفاع از حقوق پایمال شده مردان وزنان در زندان به سر می برد پس سکوت را یشکنیم تا روز آزادی ایشان وخلاصی از شر مستکبران دین فروش.

ناشناس گفت...

سلام
آیت الله بروجردی سنبل مقاومت برای زنان ومردان ایران وجهان است.

ناشناس گفت...

باسلام در مرزهاي خارج از ايران از حيوانات حمايت مي شود ولي در داخل ايران انسانها حق نفس كشيدن ندارند به فرياد آيت الله بروجردي بشتابيد كه نداي آزادي سر مي دهد و به خاطر اين حقوق خدا داده بامرگ فاصله ي چنداني ندارد، زنده باد آزادي

ناشناس گفت...

باسلام شما مي توانيد، آري ، تجربه نشان داده كه هروقت يكي از سازمانهاي مدافع حقوق بشر بر مسئله اي پافشاري كرده فرجي حاصل شده پس براي مداوا و آزادي آيت الله بروجردي همّت كنيد

ناشناس گفت...

بادرود برآيت الله بروجردي كه مقاومت وايستادگي خود در برابر خط ظلم و استبداد را،با تمام وجودبه نمايش گذاشت

ناشناس گفت...

بادرودبه فاطمه عبدالله وند،ماسلامتي شما را ازدرگاه خداوندبزرگ مي طلبيم

ناشناس گفت...

سلام از راه اندازی این وبلاگ متشکریم

ناشناس گفت...

به امید به بار نشستن زحمات آیت الله کاظمینی بروجردی و بست وگسترش دیدگاه این سید مستند با شد. انشاء رب العالمین