۱۳۸۷ تیر ۳۱, دوشنبه


آيت الله العظمي محمد اسحاق فياض طي فتوايي نسبت به
ورود حوزه و طلبه به عرصه سياست هشدار داد

آيت الله العظمي محمد اسحاق فياض يكي از چهار مرجع اصلي عراق طي مصاحبه اي در روز دوشنبه 24 تيرماه با روزنامه البيان بازگو نمود كه : در طي قرون گذشته دوره هاي بحراني و خطرناكي همراه با سركوب ، ظلم و ستم بر حوزه نجف از جانب حكومت هاي مستبد وارد شد كه در هر دوره اي سعي در چيرگي بر حوزه را داشته تا حوزه را وسيله اي جهت نيل به اهداف و مقاصد خود نمايند و آن را از مراتب معنوي خود و تاثيرات آن بر نفوس مؤمنين و جايگاه مقدس آن جدا نمايند . اما به پاس تلاش هاي علماء والا مقام و مراجع بزرگ و اساتيد حوزه و طلبه هاي هوشيار و تحمل انواع فشارها و سختي ها و تجاوزهايي كه نسبت به حوزه وارد شد ، تمام اقدامات آنان با شكست مواجه گشت و آرزوهايشان جهت تبديل حوزه به كانون سياسي به ثمر ننشست . و به تحقيق كه در طي اين مدت ، حوزه نجف جايگاه و استقلال واقعي خود را حفظ نمود و حاضر به تسليم در برابر فشار هاي ديگران هر چند كه زياد بود نشد.
پس بر اين اساس ما مسؤليت بزرگي را در برابر خداوند و مذهب داريم و آن حفظ استقلال حوزه و عدم ارتباط آن با حكومت و احزاب سياسي است و همچنين حفظ اعتدال و ميانه روي آن تا آلوده به جناح ها وانحرافات ديگر نگردد. همچنين آيت الله العظمي محمد اسحاق فياض مي افزايد: كه ارتباط علماء با حكومت و تحت پوشش آن در آمدن به معني تسليم نمودن حوزه به حكومت و احزاب سياسي است كه از يك جانب حوزه را تبديل به لقمه اي آماده براي دولت و وسيله اي جهت نيل به اهداف خود مي نمايد و از جانبي ديگر ، سقوط معنويات و قداست حوزه و علما را به همراه خواهد داشت و اين گناهي بس نابخشودني است و عاقبتي نا خوشايند دارد.
همچنين آيت الله العظمي فياض در ضمن سخنان خود تاكيد كرد: كه مردم بدانند كه حوزه خواهان مراجع ديني سياسي نمي باشد به اين دليل كه دين از سياست جداست . زيرا كه سياست بر اساس مصالح و خواسته هاي دولت در گردش است حال چه اينكه اين چرخش موافق و يا مخالف دين باشد و در اين صورت هيچ جايگاه و موضعي براي دين باقي نخواهد ماند ؛ در صورتي كه چارچوبها و قوائد كلي و اصولي دين تغيير نمي پذيرد و چرخشي در آن مطابق با ميل و مصالح سياسي صورت نمي گيرد ؛ و اضافه بر آن سياست اغلب مبتني بر نيرنگ و دروغ و مصالح شخصي است . پس بسي جاي سؤال است كه : چگونه مي شود يك مرجع هم ديني و هم سياسي باشد !؟ يا آن مرجع بايد صرفا پيرو دين باشد و يا سياست . و اجتماع اين دو با هم غير ممكن است .
لذا بشدت از همين جا از تمام احزاب و گروه هاي سياسي مي خواهم كه در امور حوزه دخالت نكنند و دين را ابزاري جهت رسيدن به اهداف و مصالح حزبي خود قرار ندهند . زيرا آن زمان كه دين آلوده به سياست شد مبدّل به پلي جهت رسيدن به مقاصد شخصي مي گردد و اين جرميست نابخشودني . همانا صاحب دين تنها خداوند باريتعالي است كه از هر شريكي مبرّي است پس نمي توان دين را بازيچه نمود.
همچنين آيت الله العظمي فياض طلبه هاي حوزه علميه را در مورد مسائلي ديگر مورد خطاب قرار داد كه از اهم آنها : تمام طلبه هاي حوزه بايد مردم را به آرامش و استقرار امنيت و جلوگيري از هر آنچه باعث فتنه و تفرقه در كشور مي شود دعوت نموده كه از جمله ي آنها قتل بيگناهان است كه آن از بزرگترين گناهان در شريعت اسلام بحساب مي آيد و جزاي آن به نص آيه مباركه مخلد بودن در جهنم است و به اين جهت خداوند قتل يك نفس بيگناه را برابر با نفي تمامي اجتماع دانسته و اضافه برآن جلوگيري از تداخل مردم در مسائل قبيله اي و دعوت آنان به اتحاد با فقراء و زنان بيوه و ضعيفان و همچنين همكاري با دستگاه هاي امنيتي دولت است .

هیچ نظری موجود نیست: