۱۳۹۶ آذر ۱۷, جمعه

بازتعریف حقوق بشر در نگاه بروجردی به مناسبت ده دسامبر روز جهانی حقوق بشر

حقوق بشر، چه کلمه زیبایی وعنوان دهن پرکنی است ولی افسوس که مثل بقیه ارزش ها، واقعیت خودش را از دست داده و تبدیل به معادلات روز با اهداف سیاسی، در شبکه های مافیایی شده است؛ یعنی به عنوان ابزار دست رسانه های بین المللی است و مقامات جهانی به عنوان مهره های شطرنج از آن استفاده می کنند و خودِ سازمان ملل هم در دفاع از حقوق بشر امتحان خوبی پس نداده است!
حقوق بشر هم زیاد و هم اندک است؛ زیاد است به خاطر این که بشر حقوق بسیاری دارد، یکی دوتا نیست! اندک است به خاطر اینکه اگر بخواهند رعایتش کنند، براحتی می شود. بشر برای زنده ماندن ابتدائاً به مثلث آب، هوا و غذا نیاز دارد، این ها باید تأمین بشوند، آیا این هفت میلیارد انسانِ روی زمین، حقوقشان در این نیازهای ابتدایی، فطری و اولیه تأمین شده است؟ آیا ثروتمندان جهان و حکومتهایی که ذخایر بزرگ زیرزمینی دارند وغالباً آن را صرف مبادلات نظامی کرده و هزینه جنگ ها را تأمین می کنند، جوابگو هستند؟!
آنگاه پس از نیازهای یاد شده نوبت آزادی و استقلال است؛ آزادی بیان که انسان بتواند حرفش را بزند، آنگاه که دردمند است، فریاد کند و بگوید: " من بدنم درد می کند " چه فرقی می کند، کسی که درد روح دارد او نیز باید فریاد و استغاثه کند؛ فریاد روح، خفه کردن، خفقان، سلب آزادی، به زنجیر کشیدن، به زندان بردن، شکنجه دادن، تبعید کردن، تبعیض و ظلم است این ها همه نماد شکنجه های روح است و شکنجه های جسم بیماری و رنج است، اکنون در جهان خیلی ها بیمارند و خرج درمان ندارند؛ خیلی از بیماری ها لاعلاج است، موثقین جهان، معتمدین عالم، آنان که آستین بالا زده اند و بنام حقوق بشر و دفاع از حقوق بشر، آب و نان می خورند، باید جوابگو باشند، باید حرکت کنند!
استقلال به معنای این که خدا هر کسی را مستقل آفریده که به دلخواه تابع هر دینی، هر مذهبی، هر آیینی و هر روشی باشد، سلب این آسایش با حقوق بشر مغایرت دارد. حقوق بشر در همه زوایای زندگی انسان رسوخ دارد و باید رعایت همه مسائل و مراتب آن نمود.  
لطفا فایل صوتی را اینجا دانلود نمایید.

حسین بروجردی، دسامبر 2017


هیچ نظری موجود نیست: