۱۳۹۵ مرداد ۱۰, یکشنبه

به مناسبت دهمین سال تولد آقای کاظمینی بروجردی در بند

امروز دهم مرداد ماه مصادف است با زادروز آقای کاظمینی بروجردی ، آقای سید حسین کاظمینی بروجردی، محقق علوم دینی و تئورسین متافیزیک در زندان 58 ساله شد. او ده سال پیش به جرم بیان عقیده جدایی دین از سیاست به همراه خانواده و یاران خود دستگیر و به زندان اوین برده شد. او به تحمل ده سال حبس محکوم گردید.
اکنون با توجه به سپری شدن و به پایان رسیدن مدت محکومیت او در پایان سال 1394، او  پنجمین ماه از یازدهمین سال حبس خود را در شرایطی بسیار نامساعد و غیرعادلانه سپری می کند . در ادامه به ارائه خلاصه ای از وضعیت پرونده و شرایط جسمی و محل نگهداری ایشان می پردازیم:

وضعیت پرونده
·       اکنون مدت ده سال از اسارت ایشان در زندان های ایران می گذرد و تاکنون متحمل 440 روز حبس انفرادی در سلول های مخوف زندان اوین شده است. ایشان در طی مدت حبس، همواره از دارو و درمان مناسب، محروم بوده و مورد انواع شکنجه های روحی و جسمی و شکنجه های روحی ناشی از تهدید و فشار عوامل حکومت به خانواده ایشان در خارج از زندان قرار داشته است
·       دادگاه های آقای بروجردی غیرعلنی بوده است که ایشان حق برخورداری از وکیل مستقل را نداشته و ندارد و حکم های ایشان به صورت شفاهی ابلاغ می شود. به طوری که برای تفهیم و ابلاغ حکم، یا ایشان را به دادگاه ویژه روحانیت می برند و یا مسئولین دادگاه ویژه روحانیت و دادستان، شخصا به سلول ایشان می رود و ابلاغ حکم می کند. چنانچه در تاریخ 23 فروردین 94، محمد موحدی دادستان ویژه روحانیت، به سلول ایشان آمد و ایشان را به طور شفاهی به "بدعت و تفاسیر دینی مخالف با نظرات رهبری" متهم کرد که در نتیجه آن آقای کاظمینی بروجردی به سلول انفرادی منتقل گردید و به مدت 44 روز در قرنطینه اعدامی ها در حالی نگه داشته شد که دست و پایش در غل و زنجیر بود. پس از آن هم به مدت هفت ماه از تماس تلفنی محروم گردید
·       مسئولین ویژه روحانیت و مقامات زندان، تاکنون هیچ پاسخ واضح و روشنی در مورد پرونده ایشان به خانواده آقای بروجردی نداده اند و در عوض این خانواده بارها تهدید شده اند که موضوع ایشان را پیگیری نکنند.
·       مسئولین زندان و دادگاه ویژه روحانیت به طور عمد ایشان را از حق برخورداری از دارو و درمان مناسب محروم کرده اند و تاکنون حتی یک ساعت مرخصی درمانی به وی تعلق نگرفته است، هدف از این این شکنجه ها این است که ایشان وادار به نوشتن توبه نامه گردد.  در حالی که حق هر زندانی است که نه تنها مرخصی معمولی، بلکه جهت درمان اضطراری از مرخصی درمانی برخوردار گردد. همچنین طبق قانون آیین نامه اجرایی زندان، هر زندانی حق دارد که ماهانه سه روز از مرخصی برخوردار باشد،
·       از طرفی دیگر،  بنابر قوانین فوق،  با توجه به ممانعت از استفاده وی از مرخصی استحقاقی، و با احتساب ماه های دوران حبس، ایشان باید در فروردین ماه گذشته آزاد می شد
·       همچنین با در نظر گرفتن حکم  رهبر حکومت مبنی بر این که "یک روز انفرادی را ده روز محاسبه کنید"، ایشان  با در نظرگرفتن 440 روز حبس انفرادی، در مجموع معادل بیست سال زندان را متحمل شده اند و  بعد از اتمام دوره محکومیت اقای بروجردی، اکنون  مقامات دادگاه ویژه روحانیت آقای بروجردی را بدون پرونده و کاملا  بلاتکلیف در حبس نگهداشته اند، در حالی که ایشان باید چند ماه پیش آزاد می شدند.
آقای کاظمینی بروجردی از بیماری ها و عوارض متعددی رنج می برند که مهم ترین آنها به شرح زیر است:
·       ضعف بینایی، از دست دادن 90 درصد از بینایی یک چشم
·       ندول بر روی غده تیروئید که موجب درد در ناحیه گلو و سختی در نفس کشیدن است، به حدی که ایشان را به حال خفگی می اندازد و باید آن قدر سرفه کند تا بتواند نفس بکشد.
·       ناراحتی قلبی و در پی آن آب آوردن ریه و مشکلات تنفس، توام با ممانعت از تجویز دارو
·       لرزش شدید دست ها که علت آن نامشخص است
·       ناراحتی سنگ کلیه، هر چند کلیه وی در درمانگاه زندان اوین با دستگاه قدیمی اسکن شده و مشخص شده که هر دو کلیه حاوی سنگ است، ولی تاکنون دارویی برای آن تجویز نشده و سبب شده این زندانی بیمار چندین بار سنگ دفع کند که با دردهای شدید و خونریزی همراه بوده است
·       در اثر مصرف غذای زندان که از  مواد غذایی نامرغوب و آلوده استفاده می شود، ایشان دچار مشکلات گوارشی شده و از ناراحتی معده به ویژه زخم معده رنج می برد، به گفته آقای بروجردی بارها در غذای وی به طور جداگانه مواد سمی  و یا مواد شیمیایی نامشخص ریخته شده است
·       پوکی استخوان آرتروز و نرمی استخوان که باعث ضعیف شدن استخوان ها و کج شدن پاهای ایشان شده و موجب گردیده که این زندانی بیمار در طول روز چندین بار به زمین بیفتد
·        اِدِم (تورم ) شدید پاها که بسیار دردناک است، تا حدی که در مواردی ایشان توانایی راه رفتن ندارد
·       تخریب شدن  دندان های ایشان به دلیل عدم دسترسی به دندان پزشک
·       ابتلا به بیماری پروستات

گزارشی از محل نگهداری آقای بروجردی در بند ویژه روحانیت:
·       بند ویژه روحانیت زندان اوین شامل یک بند بزرگ و یک بند کوچک می باشد که در بند بزرگ روحانیون با جرایم مالی، اعتیاد و فساد نگهداری می شوند. آقای بروجردی در بند کوچک زندانی شده که شامل 2 اتاق کوچک است و در هر کدام چندین نفر زندانی هستند. بین این اتاق ها یک راهرو یک آشپزخانه کوچک و یک حمام و دو توالت قرار گرفته است.
·       در تنها حمام این بند کوچک دوربین  نصب شده است و زندانیان حتی در هنگام شستشوی تن خود نیز تحت نظر هستند، آقای بروجردی همواره یکی از زندانیان معترض به این وضعیت بوده است.
·       تلفن این بند برخلاف بقیه بندها در فضای باز قرار دارد که علیرغم درخواست های مکرر زندانیان، این تلفن هنوز به داخل بند منتقل نشده است، بنابراین آنها برای استفاده از تلفن در برف و سرمای شدید و یا گرما و آفتاب سوزان مجبور هستند از این تلفن در بیرون از بند استفاده کنند.
·       این بند نزدیک به دفتر حفاظت زندان است و تحت مراقبت های شدید و مانیتورینگ 24 ساعته با دوربین های متعدد می باشد و در حال حاضر  حدود هفت یا 8 نفر در آن زندانی هستند.
·       گاهی از زندانیان با جرایم قتل یا در حال ترک اعتیاد، یا دارای بیماری های مسری و خطرناک مانند سل به این بند منتقل می کنند که برای سلامت زندانیان بسیار خطرناک است.
·       این بند تفکیک جرایم نشده است و تنها زندانی سیاسی- عقیدتی  که طولانی مدت در این بند محبوس می باشد، آقای کاظمینی بروجردی است.


در این گزارش اهم موارد نقض حقوق آقای کاظمینی بروجردی به صورت خلاصه ذکر شده است و اکنون علیرغم اتمام محکومیت ایشان، مقامات دادگاه ویژه روحانیت ایشان را بدون پرونده و دلیل قضایی و بدون وجاهت قانونی و کاملا  بلاتکلیف در حبس نگهداشتهاند، در حالی که ایشان از نظر جسمی در شرایط وخیمی به سر می برد و مسئولین با سهل انگاری عمدی در رسیدگی به وضعیت ایشان موجب تشدید نگرانی خانواده این زندانی شده اند، لذا نمایندگان آقای بروجردی و خانواده ایشان، خواستار روشن شدن هرچه سریع تر وضعیت بلاتکلیف آقای بروجردی و آزادی فوری و بدون قید و شرط ایشان هستند.

هیچ نظری موجود نیست: