۱۳۹۴ آبان ۲۵, دوشنبه

پارلمان ادیان: تلاش برای اتحاد و گفتگوی بین ادیان

خانم طیبه حسینی از نمایندگان آقای کاظمینی بروجردی هستند و مسئول نهاد حقوق شهروندی بروجردی، اخیرا ایشان در گردهمایی پارلمان ادیان شرکت کرده اند. گفتگوی کوتاهی با ایشان داشتیم که در ذیل آمده است:
خانم حسینی درود بر شما، لطفا کمی در مورد نهاد بروجردی و هدف این نهاد توضیح بفرمایید .
با درود، باید بگویم که در اصل گروه حقوق مدنی بروجردی، فعالیت های گوناگونی را پیش می برد که عمدتا در راستای حمایت و پشتیبانی از حقوق اساسی مدنی و آزادی ادیان و آزادی عقیده و حقوق زنان در جهان و همچنین مقابله با خشونت و بنیاد گرایی مذهبی که در تضاد با حقوق مدنی می باشد. در این راستا فعالیت های آموزشی برای رشد آگاهی همگان در زمینه نقض حقوق بشر و پیشرفت در برقراری صلح، دموکراسی، تساهل و تسامح مذهبی، حقوق زنان در سطح جهان است.
این سازمان به توصیه آقای کاظمینی بروجردی تاسیس شده است که فعالیت های خود را از دو دهه قبل در همین راستا در ارتقای حقوق بشر و صلح در ایران آغاز کرده اند و روش های تازه ای در افزایش آگاهی جامعه و اطلاع رسانی به عموم مردم داشته اند. هدف ما این است که ضمن همکاری و همفکری با رهبران ادیان و سایر افراد و سازمان های فعال در این زمینه، از طریق برگزاری جلسات، کنفرانس ها، مراسم و شبکه های حقیقت یاب به اهداف خود دست یابیم.

2-  لطفا بفرمایید گردهمایی ادیان در چه تاریخی و در کجا تشکیل شده بود و این گردهمایی آیا برای اولین بار است که تشکیل شده است ؟ چه افراد یا گروههایی در این گردهمایی شرکت کرده بودند؟
اولین پارلمان بین ادیان در سال 1893 حدود 120 سال قبل تشکیل شده بود و از آن زمان تاکنون در شهرهای شیکاگو آمریکا، کیپ تاون آفریقای جنوبی، بارسلونای اسپانیا، ملبورن استرالیا ادامه یافت و امسال هم ششمین دوره آن طی روزهای 15 تا 19 اکتبر 2015 در یوتای آمریکا برگزار گردید. هزاران تن از معتقدین به ادیان مختلف از 80 ملت گوناگون  و از مراکز مذهبی مانند مساجد، کلیساها، کنیسه ها و معابد سایر ادیان در این تجمع حضور یافتند و متعهد شدند که برای حل و فصل چالش های پیش رو در سطح جهان از طرق مذهبی همکاری نمایند

3-  شما بعنوان نماینده آقای بروجردی در این گردهمایی شرکت کردید، پیام ایشان و افکار ایشان به جامعه دینی چه می باشد که شما نمایندگی کرده اید؟
 به اعتقاد آقای کاظمینی بروجردی، ادیان وظیفه در احیاء روحیات عظیمی دارند تا به انسانها سعادت و صحت بدهد. وجود مذاهب مختلف آسمانی با توجه به تعدد سلایق ، عقاید و علایق می تواند در راستای تنزیه افکار جهانیان نسبت به وعدهای ربوبی باشد، اما گاه به تضادها و تناقضات فیمابین مکاتب الهی منجر می گردد که به جای اتحاد بین موحدین عالم، تنش ها و درگیری ها را باعث می شود. آنچه که در همه شرایط زمانی و مکانی حائز اهمیت است، تبعیت دیدگاه های مشترک و تحکیم نظرات در حول سرپرستی خداوند می باشد.
 در اندرون بشر گیرنده ای است که او را به سوی خوبی ها و زیبایی ها دعوت می کند، تا انرژی های مثبت ومفید و موثر را برای رویش نیکی ها و مصالح عامه انتقال دهد. خدای عالمیان خیر مطلق و خیر علی الاطلاق است و موجود برگزیده اش را برای جانشینی در زمین قرار داده، پس باید به نحوه احسن از این فرصت های گذرا استفاده نمود واجتماع را از انوار روح بخش و انرژی زای الهی اشباح کرد . روی همین حساب، اجماع منادیان ربوبی در یک دست کردن نظرات دینی بسی ضروری است. همه معلمین دینی موظف هستند که جاذبه ها را در خلق و خوی تبلیغی، اعمال نمایند تا هر فردی با هر تفکری به سویشان جذب گردد. دوستی و همدلی شریعتمداران با مردم، پل های ارتباطی خلق با خالق را تقویت می نماید و درک واقعیت های زندگی ملت ها  کمک به این قرابت ها می کند.
4-  نتیجه و دستاورد این نشست چه بود و تا چه اندازه این دستاوردها را به اهداف آن نزدیک دیدید؟
 حضور در پارلمان ادیان جهان، یک فرصتی بود که  منجر به آشنایی با ادیان مختلف در سراسر جهان شد. پیروان ادیان مختلف جهان در گردهمایی پارلمان ادیان خواستار مقابله با نفرت و در جستجوی صلح و عدالت شدند  وشخصیت های مشهور دنیا، کارشناسان و پژوهشگران متعددی در این همایش سخنرانی کردند. در کل، هدف شان  گسترش گفت و گوی بين اديان، ارتقاى تفاهم و همكارى بين اديان و جوامع و مؤسسات معنوى در سرتاسر دنيا - ايجاد روحيه سازگارى، احترام متقابل، تنوع سنت هاى معنوى و مذهبى  و ارزيابى و تجديد نقش سنت هاى معنوى و مذهبى در رشد معنوى فرد و چالش هاى جامعه جهانى بود. و این حرکت و اهدافش در  حقیقت در تقویت مواضع افرادی چون  آقای کاظمینی بروجردی بود، آقای کاظمینی بروجردی که تئوریسین متافیزیک و رهبر معنوی پر طرفداری است که بدون مرزبندی های دینی، با برگزاری جلسات صد هزار نفری و با شکوه با حضورپیروان آیین های مختلف شامل یهودی،مسیحی، شیعه و سنی و زرتشتی همه را گرد نوع دوستی و راستی و مهر گرد می آورد و دعوت به صلح و همزیستی و تحمل می کرد و به علت تبلیغ و ترویج مذهب آزاد و جدا از حکومت در سال 2006 به همراه خانواده و بیش از هزار نفر از هوادارانش دستگیر شد و اکنون حدود 3320 روز ازاسارتش در چنگال مدعیان دیانت و معنویت می گذرد و همواره از دارو و درمان و وکیل و دادگاه علنی و باز محروم بوده است و صرفا به خاطر مخالفت با اسلام سیاسی که منبع قساوت و خباثت و خیانت است، مورد انواع شکنجه های روحی و جسمی و خانوادگی قرار داشته است. 

با سپاس مجدد از شما خانم حسینی گرامی و آرزوی موفیقت برای شما.




هیچ نظری موجود نیست: