۱۳۹۴ مرداد ۱۲, دوشنبه

۱۰ مرداد، زادروز آیت‌الله حسین کاظمینی بروجردی

توانا - این روحانی معترض روز ۸ تیر ۱۳۹۴ در آستانه دهمین سال حبس خود به دادگاه ویژه روحانیت منتقل و بازجویی شد. آیت‌الله کاظمینی بروجردی تمام مدت حبس خود را بدون یک روز مرخصی و دسترسی به وکیل در زندان گذرانده و گزارش‌ها حاکی از آن است که اوضاع سلامت وی نامناسب است.

آیت‌الله حسین کاظمینی بروجردی روحانی ایرانی مخالف حکومت دینی حاکم بر کشور و طرفدار جدایی دین از سیاست است. بروجردی، به عنوان روحانی طرفدار تشیع سنتی، معتقد به پرهیز دینی از سیاست است و با مفهوم «ولایت فقیه» که روح‌الله خمینی آن را مطرح کرده و ایدئولوژی بنیادی جمهوری اسلامی است، به صراحت مخالفت می‌کند. بروجردی از حکومت دینی ایران که موجب «تضعیف» اعتقادات دینی جامعه ایرانی و ضدیت بخش عظیمی از مردم ایران با روحانیت شیعه و در کل مخالفت با اعتقادات دینی شده، انتقاد کرده است. در نتیجه انتقاد صریح بروجردی از نظام حاکم بر ایران، که آن را «دیکتاتوری تمامیت خواه فاسد و جانشین عمامه به جای تاج» نامیده است، او و صدها نفر از طرفدارانش توسط نیروهای امنیتی دستگیر و مورد اذیت و آزار قرار گرفته‌اند. بروجردی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «محاربه» در حال گذراندن ۱۱سال حبس در زندان اوین تهران است.
بروجردی ۱۰ مرداد ۱۳۳۷در شهر بروجرد، در غرب ایران، متولد شد. وی تحصیلات دینی خود را در زادگاهش آغاز کرد، سپس به شهر قم، مرکز تشکیلات روحانی شیعه ایران رفت تا تحصیلات دینی‌اش را نزد «آیت‌الله سید مرعشی نجفی»، مرجع تقلید و مخالف سیاسی‌شدن دین، کامل کند. بروجردی در قم رسما وارد مراتب روحانی شد، گرچه بعدها در زندان و با هدف اعتراض به سوءاستفاده حکومت ایران [از لباس روحانیت] داوطلبانه خودش را خلع لباس کرد. بروجردی در اوایل دهه ۱۳۶۰در فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغ دینی شهر تهران فعال بود، و بنا به گفته طرفدارانش در آن زمان از فعالیت‌های سیاسی اجتناب می‌کرد؛ گرچه دیدگاه‌های مستقل او موجب حمایت مردمی‌ از او می‌شد. به هر صورت، منابع هوادار بروجردی ادعا می‌کنند که روحانیون طرفدار حکومت برای بدنام کردن وی پرونده‌ای علیه او در «دادگاه ویژه روحانیت ایران» باز کردند که در بهمن ماه سال ۱۳۷۳به بازداشت و شکنجه وی منجر شد.
بیشتر بخوانید: http://bit.ly/1nZc170

هیچ نظری موجود نیست: