۱۳۹۳ مهر ۱۴, دوشنبه

مصاحبه محبت نیوز با نماینده آقای کاظمینی بروجردی

حکومت جمهوری اسلامی به بهانه های مختلف بدنبال "حذف فیزیکی" مخالفان عقیدتی و مذهبی است. با انتشار خبر « اعدام » سید حسین کاظمینی بروجردی از روحانیون منتقد حکومت و مخالف نظریه ولایت فقیه، نگرانیها در خصوص وضعیت وی افزایش یافت. بر همین اساس « محبت نیوز» گفتگویی اختصاصی را بایکی از نزدیکان وی درباره جزئیات این رویداد انجام داده است.

« محبت نیوز » - صبح روز چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳اعضای فعال کمپین برای آزادی "حسین کاظمینی بروجردی" مجتهد شیعه سکولار مخالف نظریه ولایت فقیه اطلاع دادند که وی از بند ویژه روحانیت زندان اوین توسط ماموران به خارج از بند منتقل شده است و کلیه ارتباطات او از دیروز قطع شده است.
با توجه به خبر تهدید به اعدام او توسط نماینده دادستانی دادگاه ویژه روحانیت که چند روز پیش منتشر شد، اکنون خانواده و نزدیکان این فعال مذهبی مسلمان دگر اندیش بیم آن دارند که او را به خاطر اجرای حکم اعدام از بند محل گذرندان دوران محکومیتش بیرون برده باشند.
تا ساعت مخابره این خبر هنوز هیچ اطلاعی از این روحانی  منتقد در دست نیست و خانواده اش در اطراف زندان همچنان بی تابی می کنند تا از وی اطلاعی به دست آورند و بفهمند اکنون در کجاست و برای چه از بند خارجش کرده اند.
به نقل از "بام آزادی" پایگاه اطلاع رسانی سید حسین کاظمینی بروجردی، بازپرس اطلاعات دادگاه ویژه روحانیت "محمد موحدی" در آخرین بازجویی از این زندانی گفته بود که مطابق شریعت اسلام حکم او اعدام می باشد . پس از انتشار این خبر محبت نیوز با "مریم موذن" یکی از نزدیکان کاظمینی بروجردی و از فعالان حقوق بشر و کمپین برای آزادی وی گفتگوی تلفنی اختصاصی درباره جزئیات این رویدادانجام داد که متن پیاده شده آن را در زیر می خوانید.
"یاد آور می شود که سید حسین کاظمینی بروجردی متولد ۱۰ مرداد ۱۳۳۷ در بروجرد، یک مجتهد شیعه، زندانی سیاسی و عقیدتی و از مخالفان تئوری ولایت فقیه می باشد. وی مخالف دخالت دین در سیاست و طرفدار جدایی دین از دولت و بازگشت به اصل دین سنتی است وی به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت ملی درمهرماه سال ۱۳۸۵ بازداشت و به ۱۱ سال زندان محکوم شد."
محبت نیوز - اخبار منتشره حاکی است که آقای بروجردی را تهدید به اعدام کرده اند. این کار کی، کجا و توسط چه کسی انجام شده، آن شخص چه مسئولیتی دارد ؟
- مطابق اطلاعات رسیده به ما، نماینده دادستان دادگاه ویژه روحانیت به نام آقای "موحدی" روز اول مهر در بند روحانیون زندان اوین به دیدن آقای بروجردی در سلول وی رفته است. او کتب و جزواتی را به زندانی نشان می دهد که توسط آقای بروجردی نوشته شده بودند. به ایشان اطلاع می دهد که به خاطر این نوشته ها و نظرات به خصوص آنچه به تازگی در کتاب "خداشناسی" نوشته اید و ما آن را تفاسیر نادرست و منحرف کننده از قرآن و اسلام و بدعت در دین مبین و مخالف نظرات رهبری نظام اسلامی می دانیم، دادستانی ویژه روحانیت برای شما درخواست مجازات اعدام کرده است. حکم آن هم همین روزها صادر می گردد و به زودی اعدام خواهید شد. تمام کسانی نیز که در انتشار این مطالب با شما همکاری کرده اند شناسائی شده اند و حکم آنها نیز اعدام است.
- چقدر تهدید به اعدام آقای بروجردی را جدی ارزیابی می کنید؟
- به نظر من این تهدید را باید جدی گرفت. حکومت جمهوری اسلامی قابل پیش بینی نیست و حتی قوانین وضع شده توسط خودشان را هم در صورتی که تصمیم به انجام کاری داشته باشند نادیده می گیرند. سونامی اعدامهای به راه افتاده در پی انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته به بهانه های مختلف نشان می دهد که قوه قضائیه جمهوری اسلامی هیچ ابائی از اعدام کردن ندارد. سوابق قبلی نیز نشان داده است که آنها به هر دلیلی ناگهان تصمیمی می گیرند و اجرا می کنند. اعدام بی سابقه "محسن امیر اصلانی" در هفته گذشته به جرم بدعت در دین از طریق تفسیر نادرست نیز نشانه ای است که نشان می دهد حکومت جمهوری اسلامی به احتمال زیاد قصد حذف فیزیکی مخالفان عقیدتی و دگر اندیش را دارد. پس باید تهدید به اعدام آقای بروجردی را هم جدی و خطرناک تلقی کرد.
- کمی قبل خبری مبنی بر ارسال یک نامه از سوی آقای کاظمینی بروجردی به دبیر کل سازمان ملل متحد منتشر شد. چرا این نامه را درست پیش از اجلاس مجمع عمومی با حضور سران کشورهای عضو ارسال کردند؟
– آقای بروجردی این زمان را انتخاب کردند چون زمان مناسبی برای طرح مطالبات ملتها به نظر می رسد. جلسه ای که بیشتر سران کشورهای جهان در آن شرکت می کنند و مورد توجه رسانه های دنیا قرار می گیرد به یقین فرصت خوبی برای انعکاس فریاد حق طلبی مردم ایران می باشد. به ویژه که اعلام شده بود مسئولان درجه اول جمهوری اسلامی قرار است در حاشیه این اجلاس با نمایندگان قدرتهای جهان در رابطه با مسئله هسته ای گفتگو و چانه زنی کنند. این هم موقعیت خوبی بود که به این قدرتها یادآوری شود مشکل مردم ایران تنها مسئله برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی نیست و مسائل حقوق بشری نیز باید به هرترتیبی در مذاکرات با مقامات ایران مورد بحث قرار گیرد.
 - آقای بروجردی در نامه خود به آقای بانکی مون چه نکاتی را مطرح کرده بودند ؟
– در این نامه آقای بروجردی به طور مختصر خود را معرفی کرده است.ایشان درباره وضعیت اسفناک مردم در تحت سلطه حاکمان جمهوری اسلامی برای آقای بان نوشته اند و از رهبران دنیا خواسته اند که به وضعیت ملت ایران که تحت سلطه یک حکومت سختگیر مذهبی با نام اجرای قانون شریعت به وضع بدی افتاده اند توجه نمایند. همچنین در این نامه خواسته اند تا جهانیان سکوت فعلی مردم ایران را از سر ناچاری و ترس از سرکوب شدید و بی رحمانه بدانند و آن را دلیلی بر وضعیت مساعد در ایران تلقی نکنند. بلکه بر عکس بی صدائی را علامت وجود خفقان شدید بگیرند و در پایان نامه خود آورده اند: «سران کشورهای همه جهان به وجدانتان قسم که به داد ملت ما برسید.»
- کتاب "خداشناسی" آقای بروجردی کی نوشته و منتشر شده است؟ محتوای آن درباره چیست؟ چرا از نظر ماموران دادگاه ویژه مطالب مندرج در آن بدعت گذاری در دین محسوب می شود؟
- آقای کاظمینی بروجردی پیش از زندان تالیفاتی داشته اند که در آنها به بررسی آیات قرآن پرداخته اند. ایشان به ویژه در کتاب "بارانی در کویر سوخته – کتاب حکیم" احادیث و آیات قرآن را با سندهائی که ارائه می دادند تفسیر کرده اند. چون در شیعه باب تفقه باز است، ایشان به عنوان یک فقیه شیعه مجوز این کار و انتشار آثارشان را داشتند. البته برخی از آثار ایشان پیش از زندان هم مجوز نگرفتند و اجازه انتشار نیافتند. کتاب خداشناسی که به اسم مبانی توحید نیز منتشر شده، از آثار ایشان می باشد که در زندان نوشته شده، محتوای آن به صورت مکالمات تلفنی و یا روشهای دیگر از زندان به بیرون ارسال گردیده است. هواداران آقای بروجردی نیز به روشهای غیر رسمی و بدون مجوز آنها را منتشر کرده اند. در این کتاب او با استفاده از آیات قرآن بحث توحید را از نظر اسلام مورد بررسی قرار داده است و با دید عرفانی به توحید و مظاهر شرک پرداخته است. مطالب کتاب به وضوح نشان می دهد که حکومت جمهوری اسلامی تا چه حد علی رغم ادعای توحید، به ترویج مظاهر شرک می پردازد و آنها را به زندگی مردم وارد می کند.
- همانطور که اشاره کردید به تازگی قوه قضائیه شخصی را به عنوان بدعت در دین اعدام کرد. مدتها بود این چنین دلیلی برای اعدام افراد، حداقل به طورعلنی مطرح نمیشد. به نظر شما چرا چنین اتهامی در هفته های اخیر دوباره مطرح می گردد؟
- البته این توضیح را بدهم که دادگاه ویژه روحانیت بخشی از قوه قضائیه نیست و مستقیم زیر نظر رهبری عمل می کند. اما به طور مشخص این یک ترفند جدید از سوی حکومت جمهوری اسلامی برای بهانه "حذف فیزیکی" مخالفان عقیدتی و مذهبی است. ما می بینیم که درسال جاری برخورد با دراویش چقدر افزایش یافته و به خشونت کشیده است. اعدام اهل سنت افزایش پیدا کرده است. هر اندیشه ای غیر از آنچه حکومت به طور رسمی مبلغ آن میباشد را با اتهامات واهی سرکوب می کنند. یکی را با عنوان محاربه، دیگری را با عنوان تشویش اذهان عمومی، آن یکی را با عبارت مجعول اقدام علیه امنیت ملی. حالا هم این بار بدعت در دین از آستینشان در آمده است تا بهانه جدیدی برای سرکوب خود به نام اسلام داشته باشند. به نظر می رسد هرچه بیشتر به رسیدن توافق با خارجی ها امیدوارتر می شوند سرکوب دگر اندیشان را با عناوین مختلف تشدید می کنند.
- آخرین اطلاعات شما از وضعیت جسمانی آقای بروجردی چیست؟ ایشان به طور مشخص به چه نوع درمانی نیاز دارند که از او دریغ می شود؟
- طبق گزارشات ناظران بین المللی ایشان به علت شکنجه های انجام شده در دوران بازجوئی و شرایط بد زندان دچار بیماریهای متعددی از جمله بیماریهای قلبی شده اند که بایستی در خارج زندان معالجه شوند. اما در ماههای اخیر آقای کاظمینی بروجردی دچار بیماری"پلونومی ادما" یا ادمای تنفسی شده که به علت جمع شدن آب در ریه ها تنفس را با مشکل مواجه می کند. برای معالجه این بیماری باید داروهای خاصی به او داده شود که به ایشان نمی دهند. همین مسئله باعث تشدید بیماریهای قلبی و عروقی در وی شده است. ولی اجازه انتقال او به بیمارستان خارج زندان را نمی دهند. در پاسخ به نامه سازمانهای مدافع حقوق زندانیان هم با وقاحت وضعیت او را از لحاظ جسمانی بسیار عالی توصیف می کنند و می گویند او دچار هیچ بیماری جسمانی جدی نیست.

هیچ نظری موجود نیست: