۱۳۹۳ فروردین ۶, چهارشنبه

موضع گیری سودویند در صحن اصلی شورای حقوق بشر سازمان ملل

بر اساس اسناد منتشر شده از سوی سازمان ملل، در جولای 2013 مکاتباتی از سوی پنج گزارشگر ویژه خطاب به مقامات مربوطه در جمهوری اسلامی ایران، صورت گرفته است، در این مکاتبات که در آن بطور مفصل در مورد دستگیری و دادگاه آقای کاظمینی بروجردی و همچنین شکنجه ها و بیماریهای این زندانی عقیدتی توضیح داده شده، به شرایط بسیار بد جسمانی او اشاره شده و ذکر گردیده بود که ایشان از دارو و مراقبتهای پزشکی محروم هستند، همچنین به وضعیت چندین زندانی دیگر در ایران هم پرداخته شده بود. اما این نامه ها و پی گیری ها از سوی مقامات ایران بی پاسخ مانده است. و سودویند در بیست و پنجمین نشست شورای حقوق بشرقسمت item 5 ، در این مورد موضع گیری کرده است و قرائت موضع گیری توسط نماینده آقای بروجردی  در 21 مارچ انجام شده است . متن کامل این سخنرانی در ادامه آورده شده است. 
با تشکر آقای رئیس
جمهوری اسلامی ایران قانون اساسی خود را براساس اصول غیر تبعیض آمیز معرفی می کند. در حالی که در رابطه با گروه های اقلیت، این قانون بشدت از تامین و حفظ شرایط عادلانه در عمل عاجز است.
گروه های اتنیک و اقلیت های مذهبی در معرض رشد فزاینده انواع تبعیض ها و تهدید ها می باشند. از جمله مهترین آنها می توان به دادگاه های ناعادلانه، محرومیت از داشتن وکیل و مجازات های سنگین اشاره کرد. با اینکه اتهاماتی از قبیل "اقدام علیه امنیت ملی"، "محاربه" و اخلال در امنیت ملی و داخلی، تعریف مشخص و واضحی ندارد، اقلیت ها ی داخل ایران  مکررا به آنها متهم می شوند. این در حالی است که در پاراگراف 26 توصیه ها در ششمین فروم اقلیت ها در روزهای 26 و 27 نوامبر برگزار شد، اکیدا بر برخورد براساس حقوق اقلیت ها از طرف تمامی دولت ها تاکید شده است.
در رابطه با گزارش مکاتبات روندهای ویژه، آمار نشان می دهند که تعداد پاسخ کشورها در مقایسه با بازه زمانی قبلی کاهش یافته  است. ایران به عنوان مثال یکی از کمترین پاسخ ها به مکاتبات روندهای ویژه را دارد. در موارد نادری هم که پاسخ گویی صورت گرفته است، پاسخ ها به سوالات روندهای ویژه به صورت کامل و قانع کننده نبوده است.  یک مثال مکاتبه 10 جولای 2013 است که مانند اکثر سوالات از جمهوری اسلامی ایران،  تا بحال پاسخی دریافت نکرده است.  نامه در رابطه با مرگ در زندان آقای افشین اسانلو و دستگیری و خطر مگر در زندان کشیش بهنام ایران، دستگیری غیر قانونی کشیش سعید عابدینی و همینطور در رابطه با مشاهده علائم شکنجه و جلوگیری از درمان آقایان قاضی حیدری، هوتن کیان، محمد رضا پور شجری و آیت الله حسین کاظمینی بروجردی
با تشکر 


هیچ نظری موجود نیست: