۱۳۹۲ اسفند ۱۲, دوشنبه

گزارش حقوق بشری آمریکا در سال 2013

بخشی از این گزارش در مورد آقای بروجردی به شرح ذیل است:

در 19 دسامبر یک منبع وابسته به روحانی مخالف و منتقد رژیم، آقای کاظمینی بروجردی گزارشی داد مبنی براینکه ایشان در وضعیت سلامت نامطلوبی به سر می برند و همچنین در زندان از مراقبت های پزشکی محروم هستند . این منبع آگاه خبر می دهد که مقامات او را مورد شکنجه قرار دادند و خانواده اش را تهدید کردند که او را به نوشتن نامه ای مجبور کنند که در آن به این نکته اشاره کند که او خواستار ملاقات با نمایندگان اروپا نبوده است.

در اکتبر 2012 گفته شده که ایشان توسط یکی از همسلولی هایش مسموم شده که در پی آن حال او رو به وخامت گذاشته بود.
 آقای بروجردی  خواستار جدایی دین از سیاست بودند و در سال 2006 بازداشت شدند.
خلاصه گزارش
جمهوری اسلامی ایران یک جمهوری مذهبی است که در سال 1979 پس از تصویب قانون اساسی و توسط همه پرسی عمومی بنیان نهاده شد. در قانون اساسی اصلاح شده در سال 1989، سیستم سیاسی بر پایه ولایت فقیه( یا حکومت توسط فقیه)  که مفهومی اسلامی شیعی است،  پایه ریزی شد. روحانیت شیعی که بالاترین آنها " فقیه عالی" و یا ( مقام معظم رهبری) است  و رهبران سیاسی دیگر هم توسط این ساختار قدرت روحانیت مورد بررسی قرار می گیرند. در حالیکه سازوکارهایی برای انتخاب مردمی در درون ساختار دولتی وجود دارد، اما همچنان مقام معظم رهبری به طور مستقیم کنترل قوای مجریه، قضاییه و مقننه و نیز نیروهای مسلح را به عهده دارد. رهبر به طور غیر مستقیم، نیروهای امنیتی داخلی و سایر نهادهای کلیدی را کنترل میکند.
از سال 1989 آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم  شده است. با وجود مشارکت بالای مردمی در انتخابات ریاست جمهوری 14 ژوئن، نامزد ریاست جمهوری توسط نهادهای شخصی و بر اساس معیارهای دلخواه و همچنین محدودیت ها در جامعه مدنی، در رسانه های چاپی  والکترونیکی و نیز نظارت بر انتخابات توسط ناظران غیر دولتی معتبر مورد بررسی قرار گرفت که این روند بر تضعیف آزادی و  عادلانه نبودن سیستم انتخابات صحه می گذارد.
مقامات، کنترل شدیدی بر نیروهای امنیتی دارند.  و این نیروهای امنیتی در اکثر موارد، حقوق بشر را نقض میکنند.
مشکلات فاحش حقوق بشر، دست کاری  دولت در روند انتخابات بود که حق شهروندان را به شدت  نسبت به تغییر دولت و انتخابات آزاد و عادلانه، آزادی های مدنی از جمله آزادی تجمع، آزادی بیان و آزادی مطبوعات محدود کرد  و با بی توجهی به سلامت روحی افراد، آنها را خودسرانه و غیرقانونی بازداشت، شکنجه و یا به قتل رساندند.
گزارش کامل را در لینک زیر مشاهده نمایید.

هیچ نظری موجود نیست: