۱۳۹۵ مهر ۱۴, چهارشنبه

اظهار نگرانی عفو بین الملل در مورد سلامتی آقای کاظمینی بروجردی


سازمان عفو بین الملل در آخرین گزارش خود در سال 2016، به وضعیت زندانیان بیمار در زندان های ایران پرداخته است. در این گزارش آمده است که سیستم قضایی ایران به دلیل بازداشت و حبس شهروندان به دلیل درخواست حقوق انسانی خود بدنام و رسوا شده است. هر چند در قوانین ایران، زندانیان حق دارند از دارو و درمان مناسب و نیز مرخصی استعلاجی برای ادامه در مان در خارج از زندان بهره مند داشته باشند، ولی واقعیت در زندان های ایران بسیار متفاوت است. تحقیقات سازمان عفو بین الملل نشان می دهد که قوانین داخلی مربوط حقوق زندانیان عملا به تمسخر گرفته شده و به ویژه زندانیان سیاسی و عقیدتی از دسترسی به دارو و درمان به عنوان یک حق اساسی آنها طبق قوانین و استانداردهای بین المللی محروم هستند.
در این گزارش به 17 پرونده شاخص که تنها نمونه هایی از وضعیت حاد زندانیان بیمار می باشند اشاره شده که از جمله برجسته ترین آنها، وضعیت ناگوار آقای سید حسین کاظمینی بروجردی است که مقامات رژیم و قوه قضاییه به عنوان مسئولین اصلی این جنایات معرفی شده اند.

 در این گزارش آمده است، آقای سید حسین کاظمینی بروجردی یک روحانی مخالف حکومت مذهبی می باشد که به علت بیان مسالمت آمیز نظرات مذهبی خود، دوران محکومیت 11 سال حبس در زندان اوین را می گذراند. ایشان در اثر شکنجه های دوران حبس، دچار بیماری های جسمی شدید شامل ناراحتی های قلبی، کلیه و تنفسی، پوکی استخوان (به طوری که استخوان های وی دچار پوکی و ترک خوردگی شده) و ضعف بینایی شده است. وی همچنین از علایم بیماری پارکینسون شامل گرفتگی شدید عضلات و درد شدید و اختلال در راه رفتن رنج می برد، لیکن تاکنون هیچ نوع خدمات پزشکی حتی آزمایش های لازم برای تشخیص بیماری برای ایشان فراهم نشده است.
در طی دوران بیش از یک دهه حبس، بازپرس ویژه روحانیت همواره با درخواست وی را برای دسترسی به درمان و مراقبت های ویژه پزشکی در خارج از زندان مخالفت کرده و به عنوان یک پیش شرط، آشکارا از وی خواسته است که "توبه " کند تا اجازه دهند برای حفظ جان خود تحت درمان پزشکی قرار گیرد. در نتیجه اکنون وضعیت جسمی وی رو به وخامت گراییده است.
بر اساس گزارش های رسیده به عفو بین الملل، مقامات زندان به دلایل مختلف، حتی از دسترسی وی به داروهای بیماری قلبی، ضد درد و ویتامین که خانواده وی در وقت ملاقات برای وی آورده بودند، جلوگیری کرده اند.
در تاریخ 19 ژانویه 2016، آقای سید حسین کاظمینی بروجردی در اثر درد شدید معده، تهوع، استفراغ و سرگیجه به درمانگاه بیمارستان اوین انتقال یافت. ولی با وجود وضعیت جسمی حاد، مقامات زندان وی را همان روز بدون فراهم کردن دارو و درمان به سلول خود برگرداندند. ایشان یک روز پس از آن در هنگام حرکت در پله ها به زمین افتاد که دچار آسیب دیدگی در ناحیه پا و شکم گردید، متاسفانه حتی پس از این اتفاق ناگوار، ایشان مورد درمان قرار نگرفت.   


هیچ نظری موجود نیست: