۱۳۹۲ مهر ۱۲, جمعه

آیت الله زندانی از حمله قلبی رنج می برد

بن کوهن، 3 اکتبر 2013

در ماه ژوئیه سال جاری، من در مورد وضعیت خطرناک آقای سید حسین بروجردی، یکی از شجاع ترین مخالفان حکومت ایران گزارش داده بودم. آقای بروجردی، که عنوان مقدس مذهب شیعه "آیت الله" را به همراه دارد، یک مبارز قدیمی مخالف با سیستم حاکم بر ایران، ولایت فقیه می باشد، سیستمی که بر اساس آن فقهای اسلامی کنترل کامل جامعه و نهادهای حکومتی را به دست گرفته اند.
آقای بروجردی ابتدا در سال 2006 پس از سرکوب صدها نفر از حامیانش که در جریان یورش نیروهای امنیتی حکومت شجاعانه تلاش می کردند مانع از دستگیری او شوند، دستگیر و زندانی شد.  از آن زمان، گزارش های زیادی در مورد وخیم شدن وضعیت سلامتی آقای بروجردی منتشر شده است. فعالان حقوق بشر ایرانی اخباری را منتشر کرده اند که در روز یکشنبه گذشته ایشان در زندان مخوف اوین دچار حمله قلبی شده و اکنون با مرگ دست و پنجه نرم می کند.
تنها پس از این که آقای بروجردی دچار درد شدید و تنگی نفس ناگهانی گردید و پس از گذشت یک روز، در نهایت ماموران زندان اوین او را از سلول به بخشی که بهداری نامیده می شود انتقال دادند، در حالی که می دانستند او دچار حمله قلبی شده بود. علاوه بر این که این بار نیز در درمانگاه زندان به وی هیچ دارویی داده نشده و مداوا نگردید. لازم به ذکر است بر اساس گزارش پیشین در مورد وضعیت بحرانی آقای بروجردی، مقامات زندان حتی از تحویل داروهای لازم که خانواده اش برای درمان وی فراهم کرده بودند، نیز همواره جلوگیری کرده اند. 
چند روز پیش از حمله قلبی، آقای بروجردی دادخواستی به مجمع عمومی سازمان ملل متحد فرستاد و طی آن جامعه بین المللی را ترغیب نمود که به طور قطع موضوع نقض حقوق بشر توسط رژیم حاکم بر ایران را به آنها گوشزد سازند:
"اکنون اینجانب در آستانه هشتمین سال اسارتم در چنگال استبداد مذهبی به جرم دفاع از آزادی اندیشه و استقلال رسانه و ناوابستگی بیان به دیکتاتوری حاکم بر ایران قرار دارم، .... آیا وقت آن نرسیده که آن سازمان به حکومت خیره سر ما اعلام کند که با چه رویی از مردم بحرین و سوریه و فلسطین حرف می زنند و زیر عنوان همدردی با آنها، ثروت و اموال ملی ما را به غارت برده و هزینه می کنند و ایرانی را فقیر کرده و فجایع اجتماعی و اقتصادی را عامل می گردند؟"
آن زمان البته فرا نرسیده است! نامه رسمی آقای بروجردی در میان سخنرانی جذاب و دلفریب ولی تهاجمی حسن روحانی، مورد توجه قرار نگرفت، او رییس جمهور جدید ایران است که دائما "میانه رو" معرفی می گردد. آنچه که پرزیدنت اوباما در گفتگوی تلفنی با حسن روحانی مورد توجه قرار داد، ادامه حبس سعید عابدینی، کشیش مسیحی با تابعیت آمریکایی بود که او نیز از سال گذشته در زندان اوین حبس شده است، بنابراین رنج و شکنجه یک روحانی مسلمان که به طور خستگی ناپذیر همواره از جدایی دین از حکومت دفاع کرده است، برای اوباما ارزش حتی یک اشاره را هم نداشت!
ولی ممکن است موضوع آقای بروجردی از جایی که انتظار نمی رود، مورد توجه قرار بگیرد. دکتر احمد شهید، وزیر امور خارجه پیشین مالدیو که اکنون به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران خدمت می کند، به دلیل گزارش های صریح در مورد نقض حقوق بشر توسط ملا ها، مورد تمجید فعالان دموکراسی ایرانی قرار گرفته است. آقای شهید قطعا از وضعیت آقای بروجردی مطلع است، چرا که وی در گذشته، نامه ای از حامیان وی و خانواده اش در سال 2011 دریافت کرده بود حاکی از آن که مقامات آنها را در طی ملاقات با زندانی تحت "بازداشت غیر قانونی" قرار داده بودند تا آقای بروجردی را وادار سازند اعتراف نامه ای جعلی مملو از جرایم ساختگی را امضا نماید.
در جدید ترین گزارش آقای شهید، او به دقت سرکوب اقلیت های مذهبی را مورد بررسی قرار داده و نسبت به وضعیت نامساعد مسیحیان و استثنائا بهاییان که در مقابل اتهاماتی همچون بدعت و ارتداد بی دفاع هستند، هشدار داده است. او به طور عمده نتیجه گرفته است که:
"افزایش آشکاری در شدت نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران به چشم می خورد، ... گزارش های هشدار دهنده از احکام و مجازات های کیفری بر علیه اشخاصی که مطنون به ارتباط با فرآیند های ویژه سازمان ملل هستند نگرانی شدیدی در مورد صداقت حکومت در احترام به حقوق بشر در کشور ایجاد کرده است."
به عبارت دیگر، همان طور که رژیم حاکم بر ایران از همکاری با بازرسان اتمی سازمان ملل متحد خودداری می ورزد، از طرف دیگر فعالیت کسانی که با بازپرسان حقوق بشر این سازمان ارتباط گرفته اند را غیر قانونی اعلام می نماید. تاکنون حسن روحانی علامتی مبنی بر این که این گونه تهدید ها را محدود خواهد کرد، نشان نداده است. در واقع، گماشتن یک تندرو همچون مصطفی پورمحمدی ، کسی که به دستگاه امنیتی رژیم متصل است، به مقام وزارت دادگستری رژیم، برای افرادی همچون آیت الله بروجردی و یا هر یک از فعالان دیگری که دچار پیگرد و سرکوب رژیم تهران قرار گرفته اند، ناامید کننده می باشد.
  

هیچ نظری موجود نیست: