۱۳۸۷ اسفند ۱۳, سه‌شنبه

آیت الله بروجردی: من هميشه توصيه كرده ام كه دين و حكومت را بايد از هم جدا كرد


بر طبق يكي از اسناد منتشر شده در یکی از جرايد ، به تاريخ 10 شهريور 1380 ( 1 سپتامبر 2001 ) همزمان با افزايش فشار، اختناق و اجراي مجازاتهاي خشن فقهي بر مردم، آيت الله بروجردي اعتراض علني خود را به شرح زير اعلام نموده است : 
مشكل اساسي كشور، مردم و دين ما، در شرايط حاضر، تداخل همه امور در يكديگر است . دين دكان بهره برداري سياسي شده است و اين در حالي است كه علماي ديني، بايد به امور مذهبي بپردازند و حكومت را واگذار به سياسيون نمايند؛ ولي امروز مركز قدرت و سياست كه به همراه زور و ستم و بي عدالتي است از لواي حكومت مذهبي سر به در آورده كه نتايج آن به ضرر همگان است و من هميشه توصيه كرده ام كه دين و حكومت را بايد جدا كرد.
بعضی بر این باورند که آیت الله بروجردی اصولا قبل از بازداشت ، اعتقاد و باورداشتی نسبت به جدایی دین از سیاست نداشته و ایشان پس از دستگیری چنین مسائلی را بازگو نموده است تا توجه جهانیان را به خود معطوف کند ! انتشار سند فوق ، خود دلیل محکمی در رد چنین شایعاتی ست  و از قضا پرده از اختلافات شدید اعتقادی میان وی و حکومت ، طی سالیان گذشته بر می دارد .
این پیشوای مذهبی همواره با محدوديتها و تهديدهاي گوناگون مواجه بوده است. به عنوان نمونه در 8 مهرماه 1381، 30 سپتامبر 2002 طی يك نامه ي حكومتي به وي هشدار داده شده بود كه (ايشان و برادر روحانيشان) ديگر نمي توانند به امامت مسجد نور، ادامه دهد.

۲۱ نظر:

ناشناس گفت...

ايت الله بروجردي هميشه ديدگاههاي خود را بيان داشته است ولي حكومت با آن مخالف بود و ايشان را دستگير كرد.

Unknown گفت...

فرياد ازاديخواهي آيت الله بروجردي،كه نويد رهايي از ستم ظالمان عادل نما و استعمارگران ديني است، به گوش همه آزاديخواهان وطني رسيده و بايد پاسخ اين فرياد را باهم ويكصدا بدهيم كه اي وطن تا پاي جان از تو و بزرگمرداني چون آيت الله بروجردي دفاع خواهيم كرد.

Unknown گفت...

درود بر عدالت خواهان
عدالت در طول تاريخ بشريت همواره مورد سوءاستفاده تزويرگران مدعي منجي گري قرار گرفته است. در عصر ما نيز كه عدل و داد فقط ظاهر كلمه است و بالاترين آمار ظلم و ستم در حق بشريت نمود پيدا كرده و هر روز شاهد بي رحميها و خشونتهاي دولتهاي ديكتاتور عليه انسانهاي بي پناه هستيم ، چه زيبا به چشم مي آيد كلام جاودانه اي كه حكومت با كفر باقيست ولي با ظللم بقايي ندارد. وقتي ظلم به نهايت خود برسد جاي خالي منجي موعود الهي كاملا احساس ميشود، اوست كه عدالت را با تمام وجود به كرسي عمل مينشاند.
جمعي از هواداران روحاني زنداني

ناشناس گفت...

با سلام
ضمن حمایت از عقاید این روحانی ما نیز خواستار جدایی دین از سیاست هستیم
با تشکر

ناشناس گفت...

کو گوش شنوا !!

ناشناس گفت...

این هم یکی از سندهای حقانیت آیت الله بروجردی.

ناشناس گفت...

با سلام
عقاید این روحانی خیلی جالب است و به راستی باید از عقاید این روحانی حمایت شود.

ناشناس گفت...

اینگونه اسناد نشان از صادق بودن ایشان در گفته هایشان است و وی قصد ندارند با این شعارها مردم را گول بزند.

ناشناس گفت...

از رژیم توقعی غیر از قتل و کشتار ندارد ولی سوأل من اینجاست، چرا مسئولین حقوق بشر کار مؤثری برای ایشان نمی کنند؟ علت چیست؟

ناشناس گفت...

وقتی که ناله های زندانیان بندهای مخوف رژیم برای مجامع بین المللی عادی میشود و یا نمی خواهند بشنوند و دل خوشی می کنند که با مذاکره مشکل ما با ایران حل می شود . رژیم از این وضع راضی خواهد بود . می دانید رژیم ایران چه می خواهد ؟ او می خواهد که شما ناله های بروجردی و امثالهم را نشنوید و ما وقع را نادیده بگیرید . آیا می توانید مذاکره کنید؟

ناشناس گفت...

با درود

آیت الله بروجردی چندین سال است که می گوید چاره درد جدائی دین ازسیاست است نمی گوید بلکه صاحب فکر و اندیشه در این مورد است ولی ما متأسفانه همیشه با بدبینی به موضاعات نظر داریم.

ناشناس گفت...

سلام
این هم مشت دیگری است بر دهان رژیم ایران.

ناشناس گفت...

سلام ؛پدر بزرگم که در قید حیات است می گوید مقلد آیت الله سید طاهر کاظمینی بروجردی پدر بزرگ آقای بروجردی بودیم که ایشان مخالف دین حکومتی بودند پدرشان نیز مخالف دین سیاسی بودند لذا مخالفت ریشه ای در خاندان آیت الله بروجردی بامسئله دین سیاسی موجود می باشد و علتش این است قداست دین از بین نرود و مردم دچار مشکل نشوند لذا با کمی تحقیق می توان به اندیشه های این خاندان پی برد

ناشناس گفت...

امروز بروجردی تاوان اندیشه ای را می دهد که از سالیان پیش به آن معتقد بوده و این سند گویا و زنده بیانگر این حقیقت می باشد

ناشناس گفت...

مواضع فکری و عملی آیت الله بروجردی هیچ جای شبهه ای ندارد چرا که تاریخ نشان داده هرگاه سیاست وارد عرصه ی دیانت شد خسارات جبران ناپذیری را بر پیکر بشر وارد کرده صدای آیت الله بروجردی صدای همه ی مردم رنج کشیده و تحت ستم ایران است

ناشناس گفت...

دین سیاسی ، نه
مذهب دولتی ،نه
هم صدا باآیت الله سید حسین کاظمینی بروجردی
جدایی دین از سیاست

ناشناس گفت...

با سلام.
آیت الله بروجردی همواره خواستار نظم وآرامش در کشوربوده همواره راه حل هایی پیش پای سران حکومتی می گذاشت ولی آنها به دلیل حسادت نمی پذیرفتند برای همبن است که امروز حکومت در دامی که خود ساخته گیر کرده است.

ناشناس گفت...

سلام .این هشدار از سوی آیت الله بروجردی نشان از بینش بالای ایشان است که چندین سال پیش به آنها هشدار دادند که با مخالفت روبرو شد وامروز دود این مخالفت چشمان سران حکومتی را کور کرده است.واز همه سو دچار مشکل شده اند.

ناشناس گفت...

هر چه می کشند حقشان است به خاطر این که جرم وجنایتشان بسیار است

ناشناس گفت...

سلام این هم عاقبت حسادت کور دلان جاهل که کاسه چه کنم بر دست گرفته اند.

ناشناس گفت...

سلام
این هم عاقبت حکومت کور دل وجاهل که کاسه چه کنم به دست گرفته است.