۱۳۹۶ مرداد ۲۷, جمعه

عفو بین الملل: اذیت و آزار روحانی دگراندیش باید پایان یابد

 عفو بین الملل
شماره:  UA: 78/14 Index: MDE 13/6942/2017 Iran
تاریخ: 17 آگوست 2017
اقدام فوری
اذیت و آزار روحانی دگراندیش باید پایان یابد
از آغاز مرخصی درمانی آقای سید حسین کاظمینی بروجردی در 4 ژانویه 2017، این روحانی دگراندیش ایرانی همواره از طرف مقامات رژیم با ارعاب و تهدید به مرگ روبرو شده است. او به طور 24 ساعته تحت مراقبت امنیتی قرار دارد و عملا در حبس خانگی به سر می برد. علیرغم این که ایشان به طور وخیمی بیمار است، ولی هر آینه ممکن است به زندان برگردانده شود.

آقای سید حسین کاظمینی بروجردی، روحانی دگراندیش 59 ساله، از آغاز دوران مرخصی درمانی موقت در 4 ژانویه 2017، با فشارهای شدیدی از طرف مقامات ایران روبرو شده است و بدون هیچ گونه دستور قضایی و یا اتهام، عملا در حبس خانگی به سر می برد. مقامات رژیم محدودیت های زیادی برای او وضع نموده اند، به طوری که ایشان تنها مجاز است که از خانه خود در تهران تا محل بیمارستان و یا مطب دکتر رفت و آمد داشته باشد. او اجازه ندارد با کسی ملاقات داشته باشد و خانه وی از طرف ماموران دادگاه ویژه روحانیت به طور 24 ساعته تحت مراقبت امنیتی قرار دارد. از هنگام آغاز مرخصی درمانی ایشان، این دادگاه وی را حداقل دو بار، نخست در تاریخ 15 آوریل و سپس در تاریخ 8 آگوست 2017، فرا خوانده است. در هر دو مورد ایشان در دادگاه مورد ارعاب و تهدید قرار گرفته که به زندان برگردانده خواهد شد. ضمنا ماموران دادگاه تاکنون بارها به خانه او رفته و به وی هشدار داده اند که با رسانه ها صحبتی نداشته باشد، چرا که در غیر این صورت به قتل خواهد رسید.
وضعیت جسمی آقای سید حسین کاظمینی بروجردی بسیار ناگوار است. علیرغم این که او از هنگام مرخصی درمانی، تحت آزمایش های متعدد و درمان مختصر قرار گرفته است، ولی همچنان از بیماری های متعدد برجای مانده از دوران زندان که به دلیل جلوگیری مقامات از درمان او تشدید شده بود، رنج می برد. این بیماری ها شامل عوارض قلبی، مشکلات کلیه، آرتروز شدید، دیسک کمر و گرفتگی مجرای نخاع می باشند. علاوه بر این که دست ها و پاهای او دچار بیحسی و گاه سوزش شدید می باشند، ایشان از درد پا و کمر همچنان رنج می برد و قادر به راه رفتن و انجام امور روزانه خود نیست. ضمنا وی از تنگی نفس رنج می برد و در هنگام راه رفتن به زمین می خورد. بر اساس نظر پزشکان، بیماری های فعلی او در اثر عوارض دوران حبس می باشد که ایشان در شرایط غیر بهداشتی، بدون تغذیه مناسب و عدم درمان بیماری های خود حبس شده بود.
آقای سید حسین کاظمینی بروجردی در تاریخ 8 اکتبر 2006 بازداشت گردید. ایشان در آگوست سال 2007 در پی یک سری محاکمه های کاملا ناعادلانه در دادگاه ویژه روحانیت، به واسطه اتهاماتی که به دلیل طرفداری از جدایی دین از حکومت با آن روبرو شده بود، به 11 سال حبس محکوم شد. با توجه به این که حکومت معتقد است که هنوز چند ماه از دوران حبس او باقی مانده است، هر آینه خواهند توانست او را به زندان بازگردانند.

لطفا فورا با ارسال نامه به زبان فارسی، انگلیسی و یا هر زبان دیگر مقامات ایران را فرا بخوانید تا:
از آزار و اذیت و تهدید آقای سید حسین کاظمینی بروجردی دست بردارد و محدودیت های وضع شده بر علیه ایشان را لغو نماید، چرا که این محدودیت ها وی را از حق آزادی خود محروم ساخته است
حبس خانگی آقای سید حسین کاظمینی بروجردی را متوقف نماید و او را فورا بدون قید و شرط آزاد کند، چرا که وی یک زندانی عقیدتی است که به طور صلح آمیز عمل کرده و خواستار برخورداری از حقوق خود مبنی بر آزادی عقیده، بیان و برپایی و یا شرکت در اجتماعات شده است.
دادگاه ویژه روحانیت را هر چه سریع تر برچیند، چرا که این تشکیلات اساسا ناعادلانه و برخلاف استانداردهای بین المللی بی طرفی و استقلال دستگاه قضا می باشد

لطفا درخواست خود را تا تاریخ 28 سپتامبر به افراد و نهادهای زیر ارسال نمایید:
دفتر رهبری، علی خامنه ای
دبیر کل شورای حقوق بشر ایران، محمد جواد لاریجانی
دفتر ریاست جمهوری، حسن روحانی
اقدام فوری
اذیت و آزار روحانی دگراندیش باید پایان یابد
اطلاعات تکمیلی
آقای سید حسین کاظمینی بروجردی از آغاز دوران مرخصی درمانی در ژانویه 2017، از حق نوشتن و یا نشر، سخنرانی، ادامه تدریس و برپایی جلسات ایدئولوژیک و یا عقیدتی منع شده و تاکنون دوبار به دادگاه ویژه روحانیت فرا خوانده شده است. نخستین بار در تاریخ 15 آوریل 2017 ایشان به این دادگاه برده شد و دادستان ویژه به او هشدار داد که در مورد انتخابات ریاست جمهوری که قرار بود در ماه می 2017 برگزار شود، بیانیه ای صادر نکند، در غیر این صورت به زندان برگردانده خواهد شد. دومین بار در تاریخ 8 آگوست 2017، ایشان به دادگاه ویژه انتقال یافت و از او در مورد ماجرایی بازجویی شد که عده ای از طرفداران و شاگردان وی به منظور ملاقات با ایشان به محوطه پارکینگ بیمارستانی که او در آنجا تحت معاینه قرار داشت، رفته بودند. دادستان ویژه روحانیت به وی گفته بود که او به هیچ وجه حق دیدار با شاگردان و طرفدارانش را ندارد و اگر این ماجرا دوباره تکرار شود، وی اجازه رفتن به بیمارستان را نیز نخواهد یافت. ضمنا دادستان ویژه به او هشدار داد که ما نگران تو هستیم، چرا که ممکن است عناصر خودجوش به تو حمله کنند و تو را کتک زده و به قتل برسانند!! این سخنان دادستان ویژه از دید آقای بروجردی به مفهوم تهدید غیر مستقیم به ترور از طرف حکومت تلقی گردید.
پیش از مرخصی درمانی، پیش شرط های متعددی از طرف مقامات برای آقای سید حسین کاظمینی بروجردی قرار داده شده بود. علاوه بر وثیقه سنگین سه میلیارد ریالی (معادل 92670 دلار امریکا) و قرار کفالت از طرف دو کفیل، او باید به سه نهاد امنیتی از جمله وزارت اطلاعات، کتبا تعهد می داد که با رسانه ها صحبت نکند و در اجتماعاتی با حضور بیش از 10 نفر حاضر نگردد. 
در دوران زندان، او از بیماری های متعددی شامل درد مزمن استخوان ها و مفاصل رنج می برد که حتی توان راه رفتن را نیز از وی گرفته بود. پزشک زندان اوین که وی را پیش از مرخصی درمانی معاینه کرد، به ایشان گفته بود که احتمالا به دیسک کمر مبتلا شده است و برای تشخیص آن نیاز به آزمایش اسکن MRI دارد که در درمانگاه زندان موجود نیست. با این حال، آقای سید حسین کاظمینی بروجردی هرگز به بیمارستان منتقل نشد تا تحت اسکن قرار گیرد. در مجموع ایشان در دوران زندان هیچگاه از درمان خاص لازم برای بیماری هایی که به آن دچار شده بود، برخوردار نگردید.  
آقای سید حسین کاظمینی بروجردی از دیرباز از جدایی دین از سیاست دفاع کرده بود. پیش از آغاز دوران حبس در سال 2006، دیدگاه های او موجب گردید که از سال 1995 بارها بازداشت و زندانی گردد و به دفعات به دادگاه ویژه روحانیت فرا خوانده شود. در تاریخ 30 ژوئن 2006، او یک مراسم مذهبی بزرگ در تهران برپا ساخت که در طی آن از جدایی دین از حکومت سخن گفته بود. در ماه های پس از آن، مقامات رژیم بارها تلاش گردند تا او را دستگیر کنند، ولی با ممانعت و مقاومت هواداران ایشان که برای دفاع از ایشان در اطراف خانه او در تهران گرد آمده بودند، مواجه شدند.
در پی آن، ده ها تن از هواداران او توسط نیروهای امنیتی در ماه های سپتامبر و اکتبر 2006 دستگیر شدند. نهایتا در تاریخ 8 اکتبر 2006، آقای سید حسین کاظمینی بروجردی دستگیر شد و به 30 فقره جرم شامل محاربه با خدا متهم گردید. روند محاکمه او در دادگاه ویژه روحانیت کاملا ناعادلانه بود. وکیل مستقلی که خانواده وی برای دفاع از ایشان معرفی کرده بودند، مورد موافقت دادگاه ویژه قرار نگرفت، بلکه به جای آن دادگاه یک وکیل تسخیری را برای او در نظر گرفت که تا پیش از برگزاری جلسات محاکمه، هرگز او را ملاقات نکرد. دادگاه ایشان را به 11 سال زندان محکوم کرد و در تاریخ 13 آگوست 2007، او را خلع لباس نمود  (اکنون او از پوشیدن لباس روحانیت منع شده و حق انجام وظایف مذهبی خود را ندارد).
اتهامات دقیق او که بر اساس آنها محکوم گردیده است، مشخص نیست و ایشان هرگز کیفرخواست را دریافت نکرد. در عوض، قاضی دادگاه کیفرخواست را برای او در طی جلسه محاکمه خواند. اعتقاد بر این است که علیرغم برخورداری ایشان از حق آزادی عقیده، بیان و برپایی و یا شرکت در اجتماعات، حکومت وی را به چندین جرم مبهم در ارتباط با امنیت ملی متهم و محاکمه است.
دادگاه ویژه روحانیت مسئول پیگرد و قضاوت در مورد "جرم هایی" است که از روحانیون سر می زند. معمولا این جرم ها گسترده و گاه شامل موارد مبهمی می باشند مانند "اقدامات ضد انقلابی، ارتشا، فساد جنسی و اخلاقی، اقدامات غیر قانونی، اعمالی که خلاف شئون روحانیت است" و جرم هایی که "روحانی نماها" مرتکب می شوند که شامل اعمال زشت و یا رفتارهایی که موجب آبروریزی روحانیون است، می باشد. این دادگاه تاکنون به طور معمول روحانیون دگراندیش را مورد پیگرد قرار داده است. ضمنا این دادگاه به صورت یک نهاد مستقل و خارج از چهارچوب دستگاه قضایی رژیم عمل می کند و تحت نظارت مستقیم رهبری رژیم می باشد.



هیچ نظری موجود نیست: